Norge subsidierer overfisket

Massivt overfiske kan ha tømt verdenshavene for fisk innen 40 år. Dette er noen av de skremmende konklusjonene i en ny FN rapport fra FNs miljøprogram (UNEP). En vesentlig årsak til overfisket er de enorme subsidiene til fiskeriene. Totalt subsidieres fiskeriene med 27 milliarder dollar. Den totale verdien av fisken som fanges er nesten 90 mrd dollar.

Fiskebåt i Lofoten

Subsidiene deles inn i tre grupper av UNEP. Good, bad and ugly. Det er gruppa av dårlige subsidier som er størst. Her kommer også det norske CO2-avgiftsfritaket for fiskerinæringen inn. Årlig subsidierer vi fiskeriene med om lag 400 millioner som en følge av dette fritaket.

Størst fordeler til de store trålerne
–  Hvis Norge skal subsidiere fiskeriene, hvorfor subsidiere forurensningen fra båtene? Fritaket gir desidert størst fordeler til de store trålerne. En CO2-avgift ville gitt oss en langt mer miljøvennlig fiskeriflåte med et kystfiske som også gir oss flere arbeidsplasser, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

For to år siden laget Norges Naturvernforbund et notat hvor vi viste at Norge gjennom fritaket for CO2-avgift er blant de landene som gir mest i drivstoffsubsidier til fiskeriene. Ved å fjerne fritaket får vi gjennomført prinsippet om at forurenser skal betale. Dessuten vil vi kunne få til en omstrukturering av fiskeflåten mot mindre fartøy som bruker mindre drivstoff per tonn fanget fisk, og vi kan få flere arbeidsplasser.

En sjarkfisker får bare tusenlapper
Notatet fra Naturvernforbundet viste at subsidiene for en ferskfisktrål er på om lag 900 kr per tonn fisk, mens den er på ca 150 for de minste båtene.

Drivstoffsubsidiene er ujevnt fordelt på rederiene. I 2006 mottok et enkeltmannsforetak med en ni meters sjark 6. 400 kroner i subsidier, mens trålrederiene mottar over to millioner kroner per fartøy. I prosent av driftsinntekt utgjør dette for sjarkene under 1%, mens det for trålerne utgjør mellom 4% og 5% av driftsinntektene. Her sponser vi med andre ord Kjell Inge Røkke og co med betydelige beløp hvert eneste år.