– Regjeringen svikter i møte med klimakrisen

De norske klimagassutslippene gikk kun ned med 0,5 prosent i 2022, kun 0,3 millioner tonn. Det er milevis fra det som skal til for å nå klimamålet om minst 55 prosent kutt i 2030.

Getty Images

– Regjeringen Støre har ingen troverdig klimaplan. Våre naboland kutter utslipp: Hvorfor er det så himla vanskelig for verdens rikeste land å få til en rettferdig, naturvennlig klimaomstilling? sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

–  Det har blitt en årlig tradisjon i Norge å få utslippstall som viser at politikerne svikter oss i møte med den største krisa verden står overfor, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

For å nå Norges 2030-mål måtte klimautslippene bli kuttet med 3 millioner tonn årlig fra og med 2022. I 2022 var nedgangen kun en tiendedel av det, 0,3 millioner tonn. Det betyr at utslippene må kuttes enda mer i årene fremover for å nå klimamålene.

– Regjeringen har lovet at klima skulle være rammen rundt all politikk, men har en oljepolitikk som går mot råd fra FN og Det internasjonale energibyrået (IEA). Samtidig driver regjeringen en samferdselspolitikk som legger opp til mer biltrafikk og større naturødeleggelser, sier Gulowsen.