KLIMAKRISEN – HVA GJØR VI NÅ?

Forrige uke kunne Aftenposten melde at Stoltenberg gir opp en global klimaavtale. Denne uken kom statsministeren med ei ny debattbok om klimaproblemet. Naturvernforbundet mener det er viktig å diskutere hvordan det internasjonale klimasamarbeidet skal komme videre, og inviterer til seminar og diskusjon fredag og lørdag.

Fredag og lørdag inviterer Naturvernforbundet sammen med Regnskogsfondet og Natur og Ungdom til klimaseminar i Oslo. Et viktig tema på seminaret er de internasjonale klimaforhandlingene og hvordan disse skal tas videre etter det mislykkede klimatoppmøtet i København i fjor. En rekke aktuelle foredragsholdere kommer til seminaret, som er gratis og åpent for alle interesserte.

–          Den siste uka har debatten om de internasjonale klimaforhandlingene gått høyt og vår egen statsminister har i media sagt han gir opp en global klimaavtale, i alle fall på kort sikt. Vi mener det ikke er noen grunn til å gi opp og på vårt seminar vil vi se på hvordan vi kan få klimaforhandlingene på rett spor, så vi kan få den internasjonale klimaavtalen verden så sårt trenger, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Les Naturvernforbundets svar på Stoltenbergs utspill her.

Ny klimabok skaper debatt

Klimaparadokset er navnet på Kjetil Bragli Alstadheims bok der statsminister Jens Stoltenberg snakker om det han kaller ”vår tids største utfordring.” Boken ble lansert tirsdag, og statsministeren avslører at han er pessimistisk på vegne av verdens klima, særlig etter at fjorårets møte i København. Haltbrekken sier han forstår statsministerens bekymring, men peker på at det er rike land, som Norge, som sitter på nøkkelen til å løse opp i de fastlåste forhandlingene.

–          Det er de rike landene som har skapt klimaproblemet, og det er vi som i dag har de beste mulighetene for å kutte våre utslipp – både fordi vi har pengene til å gjøre det og fordi vi har skyhøye klimagassutslipp. Så lenge norske utslipp vokser, er det viktigste statsministeren kan gjøre å kutte norske utslipp. I tillegg må vi legge penger på bordet for klimatiltak i fattige land, som vi blant annet har gjort med regnskogsmilliardene, sier Haltbrekken.

Forfatter av boka, Kjetil Bragli Alstadheim, kommer til helgens klimaseminar for å lede debatten ”Klimaets nye verdensorden” der blant annet miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, Naturvernforbundets Bård Lahn og togolesiske Sena Alouka skal diskutere hvordan forhandlingsklimaet blant verdens land er endret etter fjorårets toppmøte i København.

Les mer om Alstadheims bok her.

Må lære av København

Til seminaret kommer også klimadirektør i danske MandagMorgen, som tidligere i år utga boken ”Kampen om klimaet – historien om et klimatopmøde, der løp løbsk.” Han har intervjuet nøkkelspillere under fjorårets klimatoppmøte og ser i boken på hva som gjorde at til tross for enorme forventninger og en hel verdens øyne rettet mot København, så ble resultatet av forhandlingene i desember i fjor en stor skuffelse.

–          Det er bare to måneder til neste klimatoppmøte starter opp i Mexico, og det er viktig å se på hva som gikk galt i København og hvordan vi skal ta et stort skritt fremover på årets forhandlinger.

Les Ingeborg Gjærums anmeldelse av Meilstrups bok her.

Trenger flere miljøvernere

Fredagens seminar på Håndverkeren er del av en seminarserie Naturvernforbundet arrangerer om de internasjonale klimaforhandlingene sammen med Regnskogsfondet, mens lørdagens seminar er kalt ”Student og Klima” og arrangeres i samarbeid med Natur og Ungdom. Det er tredje gang ”Student og klima” arrangeres, og Haltbrekken håper både studenter og andre interesserte tar turen.

–          Ingen problemer er så viktige å løse som klimaproblemet, men likevel ser vi at forhandlingene om en ny internasjonal avtale går for sakte. Vi i Naturvernforbundet tror det er avgjørende at flere engasjerer seg i miljøspørsmålene for at vi skal finne gode løsninger og få satt dem ut i livet. Derfor håper vi mange finner veien til Chateau Neuf på lørdag, sier Haltbrekken.

Program for fredag og lørdag, finner du her.

Informasjon på Facebook, finner du her.