Nytt EU-forslag for å redusere mat og tekstil-avfall.

Tekstil- og skobransjen står for 8 % av de globale klimagassutslippene og tonnevis av den maten som produseres hvert år går til spille. I dag kom EU-kommisjonen med et lenge etterlengtet lovforslag for å redusere miljøavtrykkene fra tekstil og mat-sektoren. Til tross for flere gode tiltak, er dette langt fra nok til å snu trenden.

klær i haugerGetty Images/iStockphoto

Som en del av Europas «grønne giv» og EUs handlingsplan for sirkulær økonomi foreslår EU-kommisjonen en rekke tiltak for å redusere miljøavtrykk fra mat og tekstil-sektoren. Forslaget som ble presentert på en pressekonferanse i Brussel i dag vil, dersom det blir vedtatt, endre det såkalte rammedirektivet for avfall og gjøres gjeldende for Norge gjennom EØS-avtalen.

Redusert miljø og klimaavtrykk.

Hovedmålet med forslaget er for tekstil-sektoren å redusere miljø og klimaavtrykk og å bidra til en mer miljøvennlig og mindre helseskadelig avfallshåndtering i tråd med avfallshierarkiet. Målet for mat-sektoren er å redusere miljø og-klimaavtrykk forbundet med matavfall samt bidra til økt matsikkerhet.

Hovedpunktene i forslaget:

Tekstil-avfall:

• Obligatorisk med utvidede produsentansvarsordninger for tekstil i alle EU/EØS-land.
  • Produsentene skal dekke kostnader for separat innsamling, sortering, systemer for ombruk og materialgjenvinning av tekstil-avfall.
  • Produsentene skal betale sitt produsentansvar ut fra miljøavtrykket til tekstilene.
  • Strengere krav om sortering av tekstiler som sendes ut av landet for ombruk.

Matavfall:

• Krav om å redusere matsvinn i landbruk og matforedling med 10% innen 2030 (fra 2020)
  • Krav om å redusere matsvinn fra husholdninger, dagligvarehandel og restauranter med 30% innen 2030 (fra 2020)

Steg i riktig retning, men ikke nok.

Fagrådgiver Joakim Sandvik Gulliksen sier at Naturvernforbundet er fornøyde med at det endelig kommer strengere krav til tekstilindustrien, men skuffet over at kommisjonen ikke foreslår konkrete mål-krav for verken ombruk eller fiber til fiber materialgjenvinning av tekstilavfall. Krav om bedre sortering før man sender ombrukstekstiler ut av landet er et nødvendig og langt steg i riktig retning, men kravene om å redusere matsvinn er satt for lavt. Nå vil vi jobbe sammen med våre europeiske samarbeidsorganisasjoner for å forsterke lovforslaget i den videre prosessen avslutter Gulliksen.

Hva skjer videre?

Forslaget skal videre til behandling i EU-parlamentet og EU-rådet. Mye kan tyde på at miljøkravene vil bli styrket i den videre prosessen.