Oljealderen må ta slutt

Ifølge FNs klimapanel må mesteparten av verdens gjenværende reserver av kull, olje og gass forbli i bakken. Det er ikke rom for utvikling av nye oljefelt når vi skal klare å begrense oppvarmingen innenfor 1,5 grader.

Uttalelse vedtatt på Naturvernforbundets landsmøte på Hamar 22.-24. april 2022

Norge har tjent seg rik på utvinning av olje og gass i mange tiår og har et sterkt moralsk ansvar for å lede an i arbeidet med omstilling vekk fra fossil energi. Likevel fortsetter Norge å lete og bygge ut også i sårbare og verdifulle områder – og det i et tempo som historisk aldri har vært høyere. De siste ti årene har Norge totalt delt ut flere oljelisenser enn i alle 47 årene før 2012. Norge opptrer dermed som Europas mest aggressive oljeutvinner.

Petroleumsnæringen forbruker store mengder energi når olje og gass skal utvinnes. Elektrifisering av oljeplattformer er et ønske fra oljeindustrien for å «grønnvaske» næringen. Det er fullstendig feil bruk av energi og ressurser. Produksjonen må uansett stanses i løpet av få år. Utslippet fra forbrenning av olja er 50 ganger så stort som fra produksjonen.

De neste to årene ligger an til å bli rekordår for godkjenning av nye prosjekter, hvor oljefeltet Wisting kan bli et skrekkeksempel som vil gi framtidige utslipp på 200 millioner tonn CO2, tilsvarende kjøring fra nesten 100 millioner bensinbiler i ett år, når olja blir brukt. Med oppstart i 2028 vil feltet bidra til massive klimagassutslipp selv etter at verden må være nede på netto null i utslipp.

En styrt avvikling av petroleumssektoren er det eneste ansvarlige og vil kreve en stor omstilling av det norske arbeidslivet. Naturvernforbundet mener det må lages en nedtrappingsplan for hele petroleumssektoren som bevarer arbeidernes rettigheter og kompetanse, og som sikrer behovene til lokalsamfunn som i dag er avhengige av petroleumsindustrien.

Naturvernforbundets krav:

• Norsk olje- og gassutvinning halveres innen 2030 og fases fullt ut innen 2040. Det må ikke gis noen nye oljelisenser på norsk sokkel, og all ny leting og prøveboring stanses.
  • Stortinget må avvise utbygging av alle planlagte olje- og gassfelt, inkludert Wisting.
  • Lisenser utdelt gjennom 23., 24. og 25. konsesjonsrunde må trekkes tilbake, og særlig lisensene som er delt ut innenfor iskantsonen, på tvers av anbefalingene fra de miljøfaglige etatene.
  • All videre elektrifisering av sokkelen fra land må stanses.
  • Norge må verne en tredel av sine havområder innen 2030, og det må opprettes varige petroleumsfrie områder.