Operasjon Dagsverk: Fra utvinning til utdanning

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet ble tildelt Operasjon Dagsverk i 2017 med prosjektet «Fra utvinning til utdanning» Prosjektet gir støtte til ungdom som er rammet av oljeforurensning i Nigerdeltaet i Nigeria.

I mer enn 50 år har oljeutvinning fra internasjonale selskaper rasert miljøet i Nigerdeltaet i Nigeria. Daglige utslipp av forurensende råolje forgifter natur, mennesker og dyr. Mange steder er det umulig å dyrke mat, og fisken er borte fra elvene.

Naturvernforbundet ønsker å gi ungdom i Nigerdeltaet kunnskap om hvordan de kan få en bedre fremtid og hvordan de kan stille krav til oljeindustrien. Med støtte fra Operasjon Dagsverk bidrar vårt prosjekt til at:

• Ungdom får kunnskap om demokrati, aktivisme, nettverksbygging, lobbyvirksomhet og egen skolering gjennom etablering av ungdomsorganisasjonen «Young Friends of the Earth Nigeria» (Young FoE Nigeria)
  • Ungdom får kunnskap om hvordan de kan bli «oljevoktere» i eget lokalmiljø. Det vil si at de lærer om egne rettigheter, hvor og hvordan de kan varsle om oljeutslipp og annen miljøkriminalitet samt hvordan de kan bidra til overvåkning og opprydning av oljeforurensning
  • Lærere og elever på skoler får praktisk opplæring om miljøutfordringer og mer miljøvennlige løsninger til matlaging, lys og strøm
  • Ungdom får delta i et entreprenørprogram hvor de lærer hvordan de kan etablere sin egen miljøvennlige bedrift og få en inntekt gjennom blant annet salg av sollamper

Se vår video om Operasjon Dagsverk-prosjektet i Nigeria!

Stadige utslipp fra rørledninger har ødelagt livsgrunnlaget og levebrødet for folkene som lever i Nigerdeltaet. I Nigeria lever mennesker og natur side om side med oljebrønner og ledninger. Sammen med våre kolleger i Nigeria jobber Naturvernforbundet for at oljeselskapene skal rydde opp etter tiår med ødeleggelser. Vi arbeider også for at lokalsamfunnene skal bli i stand til å stille miljøkrav til oljeindustrien.

I tillegg til å få oljeindustrien til å rydde opp etter seg, jobber Naturvernforbundet med å fremme bruken av forbedrede energiløsninger for husholdninger.