Fortsetter med sjoko-plast

Sjokoladeprodusentene Freia (Mondelez), Nidar (Orkla) og Nestlé kan ennå ikke love at de vil stoppe med plastemballasje, selv om dette er noe av plastsøppelet som oftest hoper seg opp i naturen. I april 2019 startet Naturvernforbundet facebook-aksjonen #plastfrisjokolade som gikk ut på at folk skulle dele bilder av sjokoladeplast på avveie. Det har kommet inn over 630 innlegg og 1300 bilder. Naturvernforbundet følger opp funnene.

Sjokolade plastemballasje

For å sette fokus på forsøplings-problematikk relatert til sjokolade og snacks produkter lanserte Naturvernforbundet i våres kampanjen «Plastfri sjokolade». Kampanjen har som mål å være en pådriver for bedre emballasje-løsninger enn plast der hvor dette er mulig. Naturvernforbundet heier på gode innovative løsninger som erstatter plasten.

Vi har i 2019 hatt møte med sjokoladeprodusentene Freia (Mondelez), Nidar (Orkla) og Nestlé, samt Mattilsynet.

Freia har tidligere brukt sølvpapir til Kvikk lunsj før de gikk over til plast. De hevder at hovedgrunnen til å gå over til plast har vært å bevare smaken og at plastemballasjen er med å sikrer at sjokoladen ikke blir påvirket av andre lukter/smaker  i kontakt med annet materiale. De kan ikke endre til noe annet uten å måtte endre hele produksjonslinjen, noe som er kostbart. De ser foreløpig på det de nå har som beste alternativ uansett og vil heller fokusere på holdningskampanjer for å få folk til å forsøple mindre.

Nidar har også mye av de samme argumentene som Freia og bruker plastemballasje, men har vært ganske offensiv på emballasje på andre produkter. De har blant annet klart å lage potetgullposer uten aluminium på innsiden, noe andre produsenter ikke trodde ville være mulig. De var derfor ikke spesielt negative til å tenke alternativt fremover, men mente foreløpig at det de har er det beste de har funnet så langt.

Nestle har ikke så mye sjokolade på markedet i Norge, men internasjonalt satser de på nye emballasjetyper. I april 2018 forpliktet Nestlé seg til at 100% av selskapets emballasje skal være resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025, med særlig fokus på plastavfall. De begynte utrulling av papiremballasje for den nye Yes! snack bar’en sin i siste halvdel av 2019, men produktet er ikke ennå tilgjengelig i Norge. Utrulling av plastfri emballasje på Smarties skal visstnok også ha begynt i 2019.

Mattilsynet var tydelige på at de ikke la noen føringer for hvilken emballasje som blir brukt til matprodukter, så lenge det tilfredsstiller kravene de setter. De sa også at trenden virker å være at flere produsenter nå ser på alternativer til plast (selv om de ikke nevnte noe spesifikt her om sjokoladeprodusenter).

Bli med å utfordre produsentene! Hvordan ser det ut i skiløyper og julegater? Finner du sjokoladeplast på avveie:
1. Knips et bilde. 2. Plukk det opp og legg i søppeldunk. 3. Del bildet med #plastfrisjokolade

Kampanjen #plastfrisjokolade
Hva slags plasttiltak kan du foreslå for din kommune?
Odds Ballklubb tilbyr sjokolade uten emballasje på sine hjemmekamper
Naturvernforbundet krever ti strakstiltak mot plastforsøpling
Bakgrunn om Plast
Bakgrunn om Mikroplast