Ryddet strender over hele landet

Den siste uka har det vært strandryddinger over hele landet. Store mengder plast og søppel er samlet inn. Naturvernforbundet og Kystlotteriet har stått bak en lang rekke arrangementer, blant annet på Rauer i Østfold og i Sula i Trøndelag.

Strandrydding i Norge

Kystlotteriet, et prosjekt som Naturvernforbundet driver, arrangerte strandrydding på Rauer med kursing av ryddeledere denne helgen.

– En helg på magiske Rauer er over. Det ble kursing av ryddeledere, networking, avfalls-analyser og masse masse rydding. Selve høydepunktet var søndagens ryddeaksjon med 100 flinke frivillige, grilling og lotteri med flotte premier, melder Sten Helberg, kampanjeansvarlig for Kystlotteriet.

I Trøndelag har Naturvernforbundet arrangert strandrydding flere steder, blant annet i Sula, hvor det samlet inn store mengder plastsøppel og andre gjenstander.

Her er noen ensempler på ting som ikke hører hjemme på i strankanten i Sula:

I Rauma i Møre og Romsdal samarbeidet Naturverforbundet om strandryddingen med Barnas Turlag Rauma og Miljøagentene. Mer enn 20 personer var med og plukket søppel i Kammen.

– Dette er noe vi gjør årlig. I fjor var vi i Isfjorden og fant veldig mye der, forteller Gunn N. Morstøl fra Naturvernforbundet i Rauma til Åndalsnes Avis.