Positive til klimatiltak

Nær 70 prosent av de spurte mener tiltak for å hindre klimaendringer vil øke deres livskvalitet. Det viser en undersøkelse som ble lagt fram under klimaforhandlingene i Bonn onsdag.

Over 90 prosent ønsker at en klimaavtale skal ha et langsiktig mål om nullutslipp, og 79 prosent krever at deres eget land skal kutte sine utslipp, uavhengig av hva andre gjør. Det viser resultatene av «World Wide Views on Climate and Energy», en ambisiøs internasjonal undersøkelse som ble presentert i Bonn onsdag.

«Hva ville du ha bestemt i Paris?»
Undersøkelsen er den største noensinne om temaet, og ble gjennomført blant vanlige innbyggere i 75 land. 10 000 personer ble utvalgt for å gi et representativt utvalg, og rundt 80 prosent av disse viste seg å være svært bekymret for virkningen av klimaendringene.
– Alle respondentene ble satt i en posisjon der de ble spurt om hva de ville ha bestemt hvis de hadde hatt makten i Paris i desember, forklarte Yves Mathieu, en av koordinaturene av undersøkelsen, på en pressekonferanse i Bonn.

Ingen forskjell på Nord og Sør
De mest populære tiltakene mot klimaendringene er utdanning og skogbevaring. Det ble ikke funnet store forskjeller mellom folk i utviklingsland og folk i industriland. Norge var ikke med på undersøkelsen, men av våre naboland er både Danmark og Finland dekket.
– Folk er langt mer bekymret for klimaendringene enn for fem år siden. Lenge har politikerne sagt at folket ikke er klar for endringene som vi må gjennomføre på grunn av klimaendringene. Vel, vår undersøkelse viser at folket er klare, sa Christian Leyrit, leder i den franske organisasjonen CNDP, en av partnerorganisasjonene bak undersøkelsen.

– Har støtte i folket
– Dette er en veldig viktig øvelse. Den minner oss om at vi alle er vanlige folk. Vi blir alle påvirket av klimaendringer. Intensiteten varierer med hvor man bor, men alle blir påvirket. Det vi gjør her er ikke om paragrafer, tekser og kommaer, men handler om påvirkningen på oss vanlige folk. Undersøkelsen viser at det er en bred enighet om hva man må gjøre med klimaendringene. Det er en myte om at klimatiltak ikke har støtte i folket. Denne undersøkelsen bekrefter at det ikke er sant, sa FNs klimasjef Christiana Figueres under pressekonferansen.