Presisering til artikkelen «Hva er de grønne jobbene?» i Natur & miljø 1-2015

Først: Natur & miljø er et blad utgitt av Naturvernforbundet, med en uavhengig redaksjon som styrer etter en formålsparagraf utarbeidet av Naturvernforbundets landsstyre, samt pressens plakater (Redaktørplakaten, Tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten). Det betyr også at det er jeg som redaktør, ikke Naturvernforbundets politiske organer, ansatte ledelse eller sekretariat, som er ansvarlig for Natur & miljøs innhold, herunder denne saken.

Bakgrunnen for artikkelen var et ønske om å finne ut hva forskere og eksperter innen nærings- og teknologiutvikling ser for seg om «fremtidens arbeidsplasser». Alle de intervjuede ekspertene og forskerne nevnte vindkraft, eller annen produksjon av ny, fornybar energi, som en av flere fremtidige, klimavennlige næringer som kan ta over for oljenæringen. Derfor mener jeg vinklingen står til sakens innhold.

Samtidig er ingressen utformet slik at det kan se ut som om Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet står inne for alle synspunkter som presenteres senere i saken. Dette beklager jeg, ved lesning av saken går det frem at det gjør han selvfølgelig ikke. Saken ville ha vært bedre hvis Naturvernforbundet hadde blitt gitt mulighet til å kommentere på hvilke av «fremtidens jobber» vi ser som attraktive og mulige, og hvilke som vil ha for store andre miljøkonsekvenser til at vi bør satse på dem. Dette er det fullt mulig å bygge ut saken med til vår nettside, samt huske til fremtidige saker innen samme felt.

Kristian Skjellum Aas

Redaktør, Natur & miljø