Reduser gaupekvoten i Midt-Norge!

– Rovviltnemnd 6 har vedtatt en skyhøy gaupekvote uten å begrunne vedtaket gjennom faglige vurderinger slik lovverket sier. Deres vedtak går langt ut over de faglige tilrådningene, og da må nemda igjen finne seg i å bli overprøvd av miljøforvaltningen, fastslår fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

– Naturvernforbundet synes det er direkte oppsiktsvekkende at nemnda gjør et slikt vedtak i Det internasjonale naturmangfoldåret 2010. Dette er også et vedtak som vi oppfatter å være i direkte konflikt med naturmangfoldloven, sier Håpnes.

Naturvernforbundets tre fylkeslag i Midt-Norge har klaget på den uforsvarlig høye gaupekvoten i region 6 for 2010. Direktoratet for naturforvaltning har på bakgrunn av dette skrevet en faglig tilrådning til Miljøverndepartementet. I konklusjonen oppsummerer direktoratet:

«Etter en helhetsvurdering av nemndas vedtak anser direktoratet det som svært sannsynlig at en effektuering av vedtatte kvotestørrelse vil medføre en betydelig bestandsreduksjon i regionen samt en økt sannsynlighet for at nasjonalt fastsatte bestandsmålet for regionen ikke nås etter årets yngling. Direktoratet tilrår en lavere kvote på voksne hunndyr i regionen og på samme nivå som sekretariatets innstilling til vedtak om kvote for kvotejakt på gaupe i 2010 til Rovviltnemnda i region 6.»

Rovviltnemnden vedtok en startkvote på 55 gauper, med en hunndyrkvote på 29 dyr. Rovviltnemndene skal basere sitt vedtak på en faglig utredning med data fra alle relevante faginstitusjoner og oversikter, som viser bestandsutviklingen de senere år, skader på husdyr osv. Sekretariatet for rovdyrnemnda gav en faglig basert anbefalt kvote på 38 dyr for 2010, hvorav maksimalt 23 hunndyr.

Rovviltnemnden i region 6 vedtok en kvoteøkning på 45 prosent uten faglig begrunnelse.

– Dette er uforsvarlig forvaltning, sier Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet. – Dessverre er det blitt etablert som forvaltningspraksis i region 6. Også i 2009 ble nemdnas vedtak overprøvd av Miljøverdepartementet etter at nemnda uten faglig grunnlag økte kvoten med 56 prosent i forhold til faglige tilrådninger.

Per Flatberg, leder av Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag, legger til: – Jeg håper at Miljøverndepartementet også legger faglige vurderinger til grunn, og ikke lar seg skremme av reaksjonene som kom på fjordårets omgjøring av vedtaket.

1. februar starter kvotejakten på gaupe over hele landet. Før årets jakt er nemndenes frist for kvotefastsettelse betydelig framskyndet. Dette ble gjort blant annet for å gi reell klagemulighet på kvotene, ettersom det er flere eksempler på at departementet på bakgrunn av klager opphevet vedtak om felling /etter /at de gaupene allerede var felt. Naturvernforbundet har i mange år påpekt dette, og senest i fjor ble kvoten i region 5, Hedmark, redusert fra 14 til 10 dyr av Miljøverndepartementet. Dette skjedde etter at dyra var skutt.

Norges Naturvernforbund forventer nå at Miljøverndepartementet handler raskt, og før jaktstart 1. februar

Se aktuelle dokumenter nedenfor.