Rekordforbruk av strøm i kulda

Kulda har satt inn over hele landet, og strømforbruket har nådd nye rekorder. Men Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken skjønner godt at folk sprengfyrer nå som det er så kaldt. – Det bør likevel minne oss om at det er mange tiltak som kan gjøres for å få ned strømforbruket til neste vinter.

– Det er ikke energiforbruket vårt nå som betyr mest, det viktige er hva vi gjør de andre 11 månedene i året, sier han.

– Men det minner oss om at vi må forvalte ressursene med omhu. Elektrisk kraft kan og bør brukes til mange formål der det i dag anvendes mye fossil energi, f.eks. i transportsektoren, påpeker han.

Trenger ikke mer strøm
Haltbrekken advarer mot å tenke at vi må påskynde utbygging av mer kraft til å dekke vårt daglige forbruk i ekstreme kuldeperioder som denne.

– Det er ikke riktig. Ser vi på Norge og Norden under ett, forventer til og med Statnett et kraftoverskudd i åra framover, påpeker Haltbrekken.

Strømforbruket i Norge har vært rimelig stabilt de siste ti åra, og i 2008 hadde Norge et kraftoverskudd på ca. 14 TWh, om lag 10 prosent av produksjonen.

– Men det er ingen begrunnelse for å sløse med den. Norsk strøm kan blant annet bidra til utslippskutt i våre naboland, enten gjennom eksport av strøm eller i form av eksport av varer og tjenester, understreker Haltbrekken.

Lett å spare energi
Selv om vi ikke alltid bruker like mye energi på husene våre som nå i januarkulda, er det mye energi å spare i bygninger og hus – hele året gjennom. Ifølge Lavenergiutvalgets rapport som kom i fjor sommer, kan faktisk energiforbruket i bygninger i Norge halveres fram til 2040.  Det innebærer 40 TWh innspart energi.

Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete har nå tatt tak i dette, og oppretta før jul ei arbeidsgruppe for energieffektivisering i bygg.

– Dette er veldig bra. Arbeidsgruppa skal legge fram forslag til mål og utarbeide en tidsplan for å øke energieffektiviteten i nye og eksisterende bygg, forteller Haltbrekken.

Arbeidsgruppa ledes av Eli Arnstad, og Norges Naturvernforbund er representert gjennom Dag Arne Høystad.