Revidert statsbudsjett: Gir ikke det taktskiftet vi trenger

«Klima og natur skal være en ramme rundt all politikk», heter det i Hurdalsplattformen.
 – Til tross for dette har Ap og Sp ikke vært villige til å gi SV en seier i oljepolitikken eller i arbeidet med å stanse bygging av natur- og klimaskadelige motorveier i revidert statsbudsjett, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Parisavtalen og den nye internasjonale naturavtalen har svært ambisiøse mål som Norge må bidra til å innfri innen 2030.

– Uten et drastisk taktskifte vil Norges innsats på miljøfronten blekne. Det er ikke lenge igjen til 2030, understreker Gulowsen.

– Å fortsette å gi tillatelse til nye oljefelt vil bidra til å forme samfunnet for mange tiår og undergrave klima- og naturmål og gjøre helt nødvendig omstilling vanskeligere. Fortsatt nye motorveier strider med signaler fra regjeringen om å legge om kursen i veipolitikken, der vedlikehold og utbedring av eksisterende veinett gis langt høyere prioritet, fortsetter Gulowsen.

SV har fått gjennomslag for mer penger til skogvern.

– Det er positivt, og vi må glede oss over alle skritt i riktig retning, men vi må huske på at midlene til naturbevaring fra før av er svært små, sier Gulowsen.

Regjeringspartiene har også kommet SV i møte når det gjelder penger til Enova, til satsing på solenergi og klimatiltak i kommunene.

– Dette er veldig viktig. Vi håper at pengene til Enova kan gå til tiltak som reduserer folks strømregning gjennom å redusere strømforbruket. Det er helt nødvendig å bruke strømmen mer effektivt, slik at vi kan elektrifisere samfunnet uten å bygge ut naturskadelige vann- eller vindkraftprosjekter, understreker Gulowsen.

I oktober skal regjeringen legge fram forslag til statsbudsjett for 2024.

– Det må løfte energisparearbeidet til nye høyder, sikre et kraftig løft for naturvernarbeidet, skalere ned overdimensjonerte motorveier, styrke klimainnsatsen med blant annet økte miljøavgifter og bidra til å omstille samfunnet vekk fra olje og gass, avslutter Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.