Så nær, så nær …

Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms arbeid for ungdom i Kirgisistan og Tadsjikistan var nær ved å vinne Operasjon Dagsverk. Redd Barna stakk av med seieren.

Operasjon Dagsverk 2013 går til Redd Barnas prosjekt for voldsrammet ungdom i Guatemala, Honduras og Mexico. Det er klart etter dagens votering i Elevtinget, hvor tre prosjekter var med til siste runde.

– Vi kommer tilbake
– Vi vil gratulere Redd Barna med seieren! De hadde et veldig viktig prosjekt som det er lett å bli engasjert av. Men vi gir oss ikke. Jeg mener at klimaendringene er noe av det mest urettferdige i verden. Det er på tide at vi i vesten tar ansvar. Klimaendringene ødelegger allerede i dag livsgrunnlaget for mange millioner ungdommer i verdens fattigste land. Noen av de som rammes hardest er ungdom i fjellene i Tadsjikistan og Kirgisistan, sier Kay Asbjørn Schørlien, prosjektleder i Naturvernforbundet.

Hjelper ungdom i fjellene
Naturvernforbundets prosjekt «Våre utslipp = klimakrise i Langtvekkistan» dreier seg om å utdanne ungdom i fjellområdene i Kirgisistan og Tadsjikistan til å takle klimaendringer som truer med å gjøre hjemstedene deres ubeboelige. Naturvernforbundet har arbeidet i området i mange år.

– Våre utslipp bidrar til klimaendringer i Kirgisistan og Tadsjikistan. Vi kan være med på å gjøre verden mer rettferdig. Det er akkurat det Operasjon dagsverk handler om, sa Bård Lahn, som presenterte Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms prosjekt for Elevtinget. Det ble godt mottatt.

Fikk mye støtte i debatten
Cirka fem hundre delegater var møtt opp til Elevtingets møte. Mange deltok i debatten. De fleste støttet Redd Barna, men mange talte også for Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms prosjekt.

– Vi er skyld i klimaendringene. Nå har vi sjansen til å gi noe tilbake, sa en av delegatene.

– Vi må ta ansvar og gi deres fremtid en sjanse, sa en annen.