Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp
Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig
Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig
Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2013

Nyheter

Finse tarje sælen lavik

Norge – landet med trege tog og mange fly

01.09.2017

Nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa. Vi har i tillegg noen av verdensdelens tregeste langdistansetog, og slår kun Romania og Bulgaria. Dette er et resultat av en bevisst politikk gjennom tiår, for å fremme fly og bil på bekostning av miljøvennlige alternativer.

14411303400_391ae45c02_o

Nasjonal transportplan – hva nå?

19.06.2017

Norge skal asfalteres i et høyere tempo enn noen gang. Regjeringens nasjonale transportplan (NTP) betyr fortsatt sterk tilrettelegging for personbiler og lastebiler. Det er akkurat det motsatte av det vi trenger, skriver Naturvernforbundets Holger Schlaupitz.

22529312189_eec0abd8b3_o

Bilen vinner, toget taper

05.05.2017

Transportplanen som er foreslått fra regjeringen, vil gi en kraftig dreining fra tog til bil, på de strekningene der jernbanen går parallelt med hovedveiene. Det viser en sammenstilling foretatt av Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud

Lyspunktene nulles ut av mer motorvei

06.04.2017

Regjeringen har i dag lagt fram den nye nasjonal transportplanen (NTP), som skal gjelde helt fram til 2029. Planen må derfor vise hvordan transportsektoren skal omstille seg, i tråd med Paris-avtalen og andre internasjonale natur- og miljøforpliktelser.

4732929576_da9e593ccd_o

- En gledens dag for Nord-Norge

24.03.2017

Regjeringen vil utrede Nord-Norgebanen fra Fauske via Narvik til Tromsø. Det ble klart på en pressekonferanse i Tromsø fredag 24. mars. En ny bane vil ha en lengde på rundt 500 kilometer, og gi jernbanetilbud til store deler av Nordland og Troms.

Volkswagen-frank behrens

Dødelig dieseljuks

26.01.2017

Volkswagen ble høsten 2015 tatt i å jukse med avgassmålinger fra sine dieselbiler. De er ikke de eneste bilene som slipper ut langt mer enn de lover.

Paris neil howard

Strenge luftkrav i Europa

26.01.2017

Trodde du at Norge var det eneste landet som innfører restriksjoner på bilbruk for å få bedre byluft? Tro om igjen. I Tyskland, og snart i Frankrike, er du lovpålagt å ha et klistremerke som viser hvor mye din bil forurenser. Dette merket regulerer hvor du kan kjøre.

Rush oslo ragnhild brosvik

Hvorfor er ikke lufta for alle?

26.01.2017

Utslipp fra biler, vedfyring og annen oppvarming, industri og langtransportert forurensning er de viktigste kildene til helsefarlig forurensning av lufta vår. Det er mye vi kan gjøre for å bedre luftkvaliteten. Men vil vi gjøre det?

Viser fra 1 til 8 av totalt 74 artikler