Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp

Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig

Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig

Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.09.2018

Nyheter

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

16.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste på påsketur med tog fra Oslo til Barcelona. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Bil og tog e18 lysaker
Kommentar fra Naturvernforbundet:

Oslopakke 3 i positiv retning

07.06.2016

Den reviderte Oslopakke 3 tar flere skritt i positiv retning i forhold til sin forgjenger fra 2012. Det blir mye ekstra penger til T-baneutbygging og sykkeltiltak. Og store deler av E18-prosjektet er skjøvet ut i det blå. I tillegg blir det økte bompenger, som vil begrense trafikken. Det innføres også et mål om at biltrafikken ved bomstasjonene skal reduseres med 15 prosent.

Motorvei og skilt
E 6-utbygging i Hedmark:

– Mer natur og matjord under asfalt

11.05.2016

Regjeringen har i dag lagt fram forslag om utbygging av 43 km firefelts motorvei gjennom Åkersvika naturreservat og verdifull matjord i Hedmark. Ny motorvei for opptil 110 km/t vil i tillegg øke biltrafikken og redusere grunnlaget for satsing på tog.

Regnskog(1)

Palmeolje i biodrivstoff uakseptabelt

02.03.2016

NRK har brakt nyheten om at biodrivstoff som selges i Norge, inneholder palmeolje i store mengder. Bruken av biodrivstoff har økt etter at Stortinget nylig reduserte avgiftene og innførte strengere krav til omsetning av biodrivstoff.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud
Forslag til Nasjonal transportplan framlagt:

- Full gass for motorveier og storflyplass

29.02.2016

I dag la Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor fram sitt forslag til ny nasjonal transportplan, nå for perioden 2018–2029. Naturvernforbundet frykter massiv økning i forurensing og store naturinngrep.

Fly pa flyplass vinter
Ny flyavgift

- Vi kan ikke fly fra klimaendringene

02.12.2015

Regjeringen vil gjeninnføre avgift på flyreiser. - Det er et viktig gjennomslag for oss og et skritt i retning av en mer fornuftig klimapolitikk. Altfor lenge har det vært lov til å fly billig, sier Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Jeløya
Engasjerer seg for Oslofjorden

- Advarer sterkt mot ny veikryssing

05.03.2015

Naturvernforbundet engasjerer seg sterkt mot ny veikryssing av Oslofjorden. – Framtidas transportbehov må løses med kollektivtrafikk, ikke flere trailere og biler, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Viser fra 17 til 24 av totalt 76 artikler

Relaterte tema