Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp

Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig

Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig

Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.09.2018

Nyheter

4732929576_da9e593ccd_o

- En gledens dag for Nord-Norge

24.03.2017 | Sist oppdatert: 24.03.2017

Regjeringen vil utrede Nord-Norgebanen fra Fauske via Narvik til Tromsø. Det ble klart på en pressekonferanse i Tromsø fredag 24. mars. En ny bane vil ha en lengde på rundt 500 kilometer, og gi jernbanetilbud til store deler av Nordland og Troms.

Volkswagen-frank behrens

Dødelig dieseljuks

26.01.2017 | Sist oppdatert: 26.01.2017

Volkswagen ble høsten 2015 tatt i å jukse med avgassmålinger fra sine dieselbiler. De er ikke de eneste bilene som slipper ut langt mer enn de lover.

Paris neil howard

Strenge luftkrav i Europa

26.01.2017 | Sist oppdatert: 26.01.2017

Trodde du at Norge var det eneste landet som innfører restriksjoner på bilbruk for å få bedre byluft? Tro om igjen. I Tyskland, og snart i Frankrike, er du lovpålagt å ha et klistremerke som viser hvor mye din bil forurenser. Dette merket regulerer hvor du kan kjøre.

Rush oslo ragnhild brosvik

Hvorfor er ikke lufta for alle?

26.01.2017 | Sist oppdatert: 26.01.2017

Utslipp fra biler, vedfyring og annen oppvarming, industri og langtransportert forurensning er de viktigste kildene til helsefarlig forurensning av lufta vår. Det er mye vi kan gjøre for å bedre luftkvaliteten. Men vil vi gjøre det?

Motorvei oslo
Statsbudsjettet 2017:

Samferdselsbudsjett for økte utslipp

06.10.2016 | Sist oppdatert: 06.10.2016

Regjeringens framskrivning av klimagassutslipp viser at transportsektoren vil øke sine utslipp fra 15,4 mill. tonn i 2014 til 16,1 mill. tonn i 2030. – Dagens budsjettforslag fra regjeringen bygger opp under dette, påpeker Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)

– Ufattelig bilavgiftsultimatum fra regjeringen

30.09.2016 | Sist oppdatert: 30.09.2016

– Erna Solberg har akkurat stilt ultimatum mot et tiltak som bra for både klima og bylufta. Å stimulere til økt bilbruk i 2016 skulle vi ikke tro var mulig. Her viser de også at pratet om grønt skatteskifte og grønn omstilling er uten substans, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Holen

Høringsuttalelse til Nasjonal transportplan 2018–2029

02.07.2016 | Sist oppdatert: 02.07.2016

Naturvernforbundet har levert en fyldig høringsuttalelse til transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP). Planen er styrende for utvikling av vegnett, jernbane, flyplasser og havner og har derfor mye å si for natur og miljø.

Viser fra 17 til 24 av totalt 85 artikler

Relaterte tema