Du er her:


Jernbane

Tog er det mest miljøvennlige transportmiddelet vi har. Jernbanen har minimale utslipp, tar liten plass og bruker lite energi sammenlignet med andre transportformer. Å bygge ut høyhastighetstog, og forbedre jernbanen vi har i dag vil redusere både fly- og biltrafikken kraftig.

Hvis vi skal redusere biltrafikken og utslippene derfra, må vi ha attraktive og gode alternativer. I dag er jernbanenettet gammelt og skrøpelig i store deler av landet. Naturvernforbundet vil fornye det norske jernbanenettet, og prioritere dobbeltspor i områdene med størst trafikk, der miljøgevinsten også blir størst.

Ja til høyere hastighet

Stortinget har holdt på å utrede høyhastighetstog i flere år. Naturvernforbundet mener vi vet nok til å ta den første investeringsbeslutningen så vi kan begynne å bygge jernbane for framtida, som vil kunne utkonkurrere både bil og fly på miljøvennlighet og hastighet.


Artikkelen ble sist oppdatert: 03.02.2012

Nyheter

Ved-Mjolfjell-NSB-01472

Krever flere tog på de lange strekningene

29.08.2019 | Sist oppdatert: 30.08.2019

Hyppigere togavganger, flere sovevogner, raske tog uten bytte til København og enklere ruteinformasjon og billettbestilling. Det er blant kravene som Naturvernforbundet har oversendt samferdselsminister Jon Georg Dale.

Godstog

– Godstransport på jernbane kan kollapse

04.09.2018 | Sist oppdatert: 04.09.2018

Til tross for at "alle" ønsker mer godstransport til jernbanen, så reduseres virksomheten. Dersom denne trenden fortsetter frykter Naturvernforbundet at godstransport på jernbane kan kollapse, med store konsekvenser for klimagassutslipp, miljø og trafikksikkerhet.

22529312189_eec0abd8b3_o

Bilen vinner, toget taper

05.05.2017 | Sist oppdatert: 09.06.2017

Transportplanen som er foreslått fra regjeringen, vil gi en kraftig dreining fra tog til bil, på de strekningene der jernbanen går parallelt med hovedveiene. Det viser en sammenstilling foretatt av Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Sykkelplakat

Høyest utslipp og høyeste investeringer

29.01.2015 | Sist oppdatert: 29.01.2015

At et bilbasert transportsystem i storbyregionene gir høye utslipp av klimagasser, er neppe så overraskende. Men at det også vil kreve høye investeringer, er kanskje ikke like godt kjent. Samtidig vil satsing på å få flere til å gå og sykle, være svært lønnsomt for samfunnet.

Togvsbil_bk2_ny_vei_v3

Fem ganger så mye motorvei som jernbane

23.01.2015 | Sist oppdatert: 29.01.2015

Klimaet krever handling, og politikerne lover kutt. Likevel skal det startes opp bygging av fem ganger så mye motorvei som jernbane den inneværende stortingsperioden.

Togbilde
Arendalsuka:

Bygger dobbeltspor i Arendal sentrum

09.08.2013 | Sist oppdatert: 21.03.2018

- Tida er inne for bedre og raskere tog til Arendal! Dette sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe fra Naturvernforbundet i Kristiansand, som kjemper for en oppgradering av 75 år gamle Sørlandsbanen.

Sørvestbanen
Gjør stas på toget:

Feira 75 år med Sørlandsbanen

21.06.2013 | Sist oppdatert: 21.06.2013

Naturvernforbundet i Vest-Agder feira i dag Sørlandsbanens 75-årsjubileum. - Nå må vi se framover, og bidra til at jernbanen også blir framtidas miljøvennlige framkomstmidel, sier Marten Rostvåg Ulltveit-Moe, leder i Kristiansand.

Viser fra 1 til 8 av totalt 20 artikler