Sammen for sterk klimaavtale

Norges Naturvernforbund samlet tirsdag de siste seks miljøvernministrene til et opprop om en rettferdig klimaavtale i København.

Gruppebilde mennesker

På initiativ fra Naturvernforbundet har Torbjørn Berntsen, Guro Fjellanger, Siri Bjerke, Børge Brende, Knut Arild Hareide, Helen Bjørnøy og Erik Solheim gått sammen om en felles uttalelse hvor de ønsker en sterk og rettferdig klimaavtale i København.

Les hele oppropet her

Leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken sier at alle ministrene peker på Norges behov for å skjerpe egne utslippsmål.
– Dette gir et tydelig signal til sittende og kommende regjering om at også Norge må skjerpe sine klimaforpliktelser, sier Haltbrekken.

Ikke oppnådd nok
Under møtet på tirsdag ga flere av ministrene uttrykk for at de ikke hadde oppnådd nok i sine perioder som statsråder for miljøverndepartementet.
I oppropet heter det at:

Norges utslipp har, som utslippene i verden for øvrig, fortsatt å øke i tiårene etter at alvoret i klimaproblemet ble kjent. Hvis vi skal klare å stoppe temperaturstigningen under to grader, må utslippene reduseres kraftig og umiddelbart.

Århundrets viktigste møte
Nåværende og tidligere miljøvernministre sier i oppropet at klimatoppmøtet i København kan bli det viktigste møtet dette århundret og sier at det kan bli et veiskille i miljøarbeidet og internasjonalt samarbeid.

Haltbrekken legger til at kraftige utslippskutt i rike land er ikke nok.
– I tillegg til en reduksjon på opp mot 40 prosent i industrilandene mener FNs klimapanel at utslippsveksten i utviklingsland må reduseres betydelig. Rike land, som har ansvaret for nesten tre firedeler av det fossile karbonet som er sluppet ut til atmosfæren, må ta hovedansvaret også for dette, sier han.

Les mer om klimaforhandlinger her