Shell dømt i rettssak i Nederland

Oljeselskapet Shell har blitt dømt av en domstol i Nederland til å kutte sine CO2-utslipp med netto 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2019. Saken ble ledet av Naturvernforbundets søsterorganisasjon, Milieudefensie (Friends of the Earth Nederland), på vegne av over 17.000 nederlendere.

Saken begynte i desember 2020, rett før Norges Høyesteretts dom mot miljøorganisasjoner i det norske klimasøksmålet.

Milieudefensie har allerede vunnet en rettssak mot Shell i år, som gjaldt selskapets virksomhet i Nigeria.

Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, har følgende kommentar til dommen:

– Denne historiske dommen, samt varsler fra klimaforskere og IEA, viser at norske Høyesterett, politikere og selskaper ikke følger med i tiden. Den gir et klart signal om at fossilselskaper og land som avhenger av fossile ressurser, som Norge, må straks begynne en rettferdig omstilling bort fra olje og gass. Selskaper og politikere må handle før klimaskadene for mennesker og natur, og klimarisikoene for norsk økonomi og arbeidsplasser som avhenger av en ressurs som må fases ut, skaper en uhåndterlig krise.

Se en pressemelding (på engelsk) fra Friends of the Earth her.