Silje Ask Lundberg valgt som leder

Til stående applaus ble Silje Ask Lundberg (28) fra Harstad lørdag valgt som leder i Naturvernforbundet. – Nå skal vi vinne kampen om Lofoten, Vesterålen og Senja og sikre de siste vassdragene mot kraftutbygging, sier Ask Lundberg.

Det var en tydelig rørt Ask Lundberg som tok imot applausen fra et samlet landsmøte lørdag ettermiddag. Ask Lundberg ble valgt som nestleder i 2015, og rykket opp som leder etter at Lars Haltbrekken gikk av i september 2016. Ask Lundberg har tidligere vært leder i Natur og Ungdom, samt leder i Naturvernforbundet i Troms.

Ask Lundberg har vunnet sterk støtte i Naturvernforbundet i løpet av de fem månedene hun har ledet organisasjonen etter at Haltbrekken trakk seg i august 2016. Det er en organisasjon i sterk vekst hun nå skal lede, med over 23 000 medlemmer og hundre lokal- og fylkeslag. Ask Lundberg er den fjerde kvinnelige lederen i Naturvernforbundets 103 år lange historie, og den første fra Nord-Norge.

Nyvalgt nestleder Øyvind Johnsen og leder Silje Ask Lundberg.

Lats ned bilde av Naturvernforbundets nye lederskap her.

Lundberg har betydelig erfaring med oljespørsmål, rovdyr, vassdragsvern, gruvedrift og vindkraft, samt samarbeid med samiske interesser og internasjonal miljøbevegelse. Hun var talsperson for Young Friends of the Earth under klimatoppmøtet i Warszawa i 2013. Lundberg er bosatt i Tromsø, og ble nylig kåret av avisa Nordlys som en av Nord-Norges mest innflytelsesrike personer.

Nestleder Øyvind Johnsen
Øyvind Johnsen (62) fra Vestfold ble valgt som forbundets nestleder.

Øyvind Johnsen er utdannet statsviter, og har vært landsstyrerepresentant i Naturvernforbundet i seks år, da han ble innvalgt i sentralstyret. Han har vært leder av Naturvernforbundet i Vestfold siden 2007. Han er fagdirektør i Husbanken Sør, og jobber blant annet med et program for å utvikle klimanøytrale bygg og byområder. Johnsen har vært engasjert i natur- og miljøspørsmål helt siden 1970-tallet.

For mer informasjon:
Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet: 913 31 729
Øyvind Johnsen, nestleder i Naturvernforbundet: 482 27 440
Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet: 971 83 379

Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg. Last ned høyoppløselig bilde her.

Nestleder Øyvind Johnsen i Naturvernforbundet. Last ned høyoppløselig bilde her.