– Slåss for enøk på budsjettkonferansen i helga!

En kraftig satsing på energieffektivisering i bygg og industri gir muligheter til å erstatte fossil energi med frigjort energi – og dermed kutte CO2-utslippene. Nå håper Naturvernforbundet at den nyinnsatte olje- og energiministeren Ola Borten Moe skal ta tak i arbeidet.

Ola Borten Moe

Les hele Naturvernforbundets innspill til statsbudsjettet for 2012

Last ned rapporten Krafttak for riktig kraftbruk – om hvordan energieffektivisering kan bidra til å løse klimaproblemet og verne natur

Med kraftig satsing på energieffektivisering i landets bygg og industri vil betydelige mengder energi frigjøres. Den frigjorte energien kan brukes til å erstatte fossil energi, noe som er helt nødvendig for å kutte CO2-utslippene.

– Energieffektivisering er det desidert viktigste klimatiltaket. Dessverre har det vært satset alt for lite på dette fra myndighetens side. Med en ny minister i Olje- og energidepartementet håper vi på fortgang på dette området, sier leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken.

På tross av at klimagassutslippene fra fastlandsindustrien har gått ned, har norske klimagassutslipp steget de siste årene. Prognosene viser at utslippene fortsette å øke frem mot 2020, hvis ikke tiltak settes inn.

– Fram mot 2020 kan det frigjøres hele 10 TWh fra landets bygninger, men det trengs støtte. I statsbudsjettet for 2012 må det settes av minst 1,4 mrd til enøk tiltak i bygningsmassen. Etter 2015 må dette økes til 2,1 mrd per år, sier Haltbrekken og håper nå at Borten Moe kan være ministeren som tar tak i dette.