Sofiepris mot matkasting

Sofieprisen for 2011 går til den britiske aktivisten Tristram Stuart, for hans innsats mot kasting av mat.

– Verdens avlinger gir dobbelt så mye mat som det verdens befolkning trenger. Problemet er at enorme mengder spiselig mat blir kastet, sa Stuart, da han ble annonsert som prisvinner på restauranten Amundsen bryggeri & spiseri i Oslo tirsdag formiddag.

Rike land som Norge sitter på opptil dobbelt så mye mat som befolkningen trenger. Det meste av overskuddet havner rett i søpla.

– Mat går tapt i hele matvarekjeden, på gårdene, i fabrikkene og i dagligvarehandelen. Problemet er at vi som forbrukere ikke ser dette, sa Stuart.

– Vi har alle et ansvar som forbrukere for å bruke matrester på en god måte. Hensynet til kommende generasjoner, naturmangfoldet og energibruk gjør at vi har et ansvar for å løse den globale skandalen med kasting av mat.

Oppdaget av matindustrien

Stuart har flere ganger holdt foredrag for norsk matindustri, og vært inspirator for flere prosjekter som har som hensikt å minske svinnet av mat. Til stede på pressekonferansen var representanter for store deler av norsk matindustri, inkludert NHO. Dagligvareindustrien var representert ved konsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen, som hyllet prisvinneren og sendte et spark mot datostemplingsregimet.

– Tristram Stuart har vært en viktig figur for å endre våre holdninger til matavfall. Vi tjener ikke noe på å redusere avfallsmengdene på kort sikt, men på lang sikt vil alle tjene på det, sa Leiro, som brukte egg som eksempel.

– I Norge har vi, meg bekjent, aldri hatt kvalitetsproblemer med egg. Vi hadde en holdbarhetstid på 45 dager, forutsatt kjølig oppbevaring. Så kom EU og krevde at vi skulle redusere denne tiden til 28 dager. Såvidt meg bekjent er det matvareindustrien som setter holdbarhetstiden selv på alle varegrupper. Egg måtte jo bare bli et unntak, sa Leiro ironisk.

Delt ut for 14. gang

Sofie-prisen ble første gang delt ut i 1998, til Environmental Rights Action. Den er grunnlagt av Jostein Gaarder i 1997 etter at hans bok Sofies verden ble en internasjonal bestselger. Prisvinneren mottar 100 000 dollar, eller 550 000 kroner, på prisutdelingen 16. juni.

Her er en fullstendig liste over tidligere prisvinnere

1998: Environmental Rights Action, Nigeria

1999: Herman Daly, USA, og Thomas Kocherry, India