Stopp finansieringen av oljeledningen i Dakota

– Oljeledningen i Dakota er ikke forenlig med Oljefondets og DnBs klima og miljøansvar, sier Naturvernforbundets leder Silje Lundberg. Naturvernforbundet krever at Oljefondet og DnB nå trekker seg ut av prosjektet.

Siden april har urfolkene i Standing Rock Sioux-stammen i Dakota protestert mot byggingen av en oljerørledning fordi den truer deres viktigste vannressurs, Missouri-elven. Oljerørledningen skal gå gjennom fire stater og krysse stammens hellige gravsteder.

Det er nå laget et opprop med krav om at DnB trekker seg ut av prosjektet. Følg denne lenken og skriv under på oppropet!

Sammen med Norske Samers Riksforbund krever nå Naturvernforbudet at DnB trekker seg ut av prosjektet. Ifølge Aftenposten har banken lånt 2,8 milliarder kroner til selskapet som står bak rørledningen. Oljefondet har også aksjer i tre av selskapene som er involvert i byggingen av ledningen, ifølge avisen.

– Gjennom DNB Capitol LLC og DNBs filial på Caymanøyene er DNB med på å sikre økonomien til en oljerørledning som er uforenelig med DNBs samfunnsansvar. Naturvernforbundet og Norske Samers Riksforbund krever at DNB stanser finansieringen av Sunoco Logistics, Energy Transfers Partners og Energy Transfer Equity, står det i brevet Naturvernforbundet i dag sendte til DnB.

Les brevet Naturvernforbundet har sendt til DnB.

Les brevet Naturvernforbundet har sendt til Oljefondets etikkråd

Sjekk inn i Dakota!
Støttespillere fra hele verden hjelper nå aksjonistene i Dakota ved å sjekke inn på Standing Rock på facebook. For å stoppe protestleiren har politiet brukt innsjekkinger via facebook. På den måten kan de finne ut hvem som aksjonerer der. Men nå gjør alle innsjekkingene fra sympatisører utenfra politiets arbeid vanskelig.

–Aktivistene trenger nå tidenes enkleste solidaritetshandling fra alle oss: å facebook-sjekke inn på Standing Rock, sier Lundberg.

Dette kan du gjøre
1) Kopier denne teksten, eller teksten fra en av de engelske statusene. Om du kopierer den engelske teksten må du huske å ikke ha det som en offentlig status, men en privat som bare venner kan se.
2) Sjekk inn på Standing Rock, ND. Sett innsjekken som offentlig, og om alle vennene dine plutselig tror du er i USA kan du bare henvise til oppklaringsteksten.

Omårder allerede ødelagt
Oljerørledningen vil gå gjennom hellig land, og flere kulturminner og vernede områder til Standing Rock Sioux Tribe er allerede ødelagt av selskapet som bygger Dakota Access pipeline. Den 3. september ble kulturminner som hellige gravplasser, gravmarkører og gjenstander som varder og bønneringer i stein ødelagt av selskapets bulldozere. Dette overtrampet førte til at over 1200 arkeologer, antropologer, historikere og museumsarbeidere krevde at Obama måtte stoppe oljerørledningen.

Store protester
I flere måneder har det vært store protester og aksjoner mot utbyggingen, med urfolk i spissen. Demonstrasjonene har samlet over 300 ulike urfolksnasjoner, og er den største urfolksbevegelsen noensinne på verdensbasis. Det private sikkerhetsselskapet som er ansatt av Dakota Access har brukt vold mot demonstrantene en rekke ganger. Hunder har blitt sluppet løs mot demonstrantene, inkludert en gravid kvinne, de ansatte i sikkerhetsselskapet har trampet på demonstranter som ligger nede, og har truet demonstrantene med vold.