Støtte-erklæring til presset russisk miljøbevegelse

Naturvernforbundet er bekymret for russisk miljøbevegelse etter at russiske myndigheter for første gang har bestemt at en miljøvernorganisasjon regnes som «utenlandsk agent». Organisasjonen EcoDefence er urettmessig stemplet som utenlandsk agent, og bakgrunnen for myndighetenes avgjørelse er EcoDefence sitt solide arbeid mot atomkraft.

AtomkraftverkÐÈÀ Íîâîñòè

EcoDefence har ikke gjort noe annet enn det miljøvernere andre steder i verden gjør – arbeide for naturen, miljøet og fremtidige generasjoner. Russiske myndigheter må stoppe forfølgelsen og undertrykkelsen av miljøvernorganisasjoner, sier Kjersti Album som jobber med Naturvernforbundets Russlandsprosjekter.

Les støtteeklæringen her

Den omstridte loven påla i utgangspunktet organisasjoner som mottok støtte fra utlandet og samtidig jobbet politisk, å registrere seg som utenlandske agenter. Etter at organisasjonene har nektet, kom nylig en ny lov som sier at justisdepartementet egenhendig kan ta avgjørelsen, uten noen rettssak.

Naturvernforbundet samarbeider med russiske miljøvernorganisasjoner om flere viktige miljøsaker, som energieffektivisering, naturglede og lokal støtte til vernetiltak, nedleggelse av atomreaktorer og sikker lagring av det farlige atomavfallet, samt fokus på klimaendringer og fiskeri i Barents-området.

Les vår rapport om situasjonen for russisk miljøbevegelse (på engelsk)

Les sak hos Friends of the Earth

Meld deg inn i Naturvernforbundet for å støtte vårt arbeid i land der det er vanskeligere å være miljøverner