Studenter på besøk hos russiske miljøvernere

Han satte fysiker-karrieren, familien og sikkerheten på spill for å gi folk informasjon om miljøtilstanden i atombyen Sosnovy Bor. 20 år etter er han miljøverner, bestefar og på plass for å fortelle sin historie til norske studenter.

Av Kjersti Album, Russlandsansvarlig i Naturvernforbundet

Oleg Bodrov møter 15 norske studenter på et hotellrom i St. Petersburg. De har reist fra Oslo, Bergen, Trondheim, Rauland og Arendal for å møte russiske miljøvernere. Hvordan er det egentlig å være miljøverner i et land hvor det at du er miljøverner er grunn nok til å bli stemplet som fremmed agent?

Oleg forteller om sitt 20 år lange samarbeid med Naturvernforbundet. Om dagens utfordringer med gamle atomkraftverk. Og om en lov fra 2012 gjør at organisasjoner som mottar penger fra utlandet og driver med politikk, må registrere seg som utenlandske agenter. Men det som gjør mest inntrykk er hans egen reise; fra atomfysiker til miljøverner.

Oleg Bodrov jobber i dag i miljøorganisasjonen Green World med base i den lukkede atombyen Sosnovy Bor. Han måtte forlate jobben som atomforsker etter at han ville offentlig publisere resultatene fra en miljøundersøkelse i kjølevannet av et atomuhell ved ubåtreaktoren han jobbet med. Heldigvis kjenner jeg Olegs kone og yngste datter, og ble ikke like bekymret som de norske studentene av historien om svartelister og sosial utstøtelse etter overgangen til miljøverner i en by hvor alle jobber i atomindustrien.

De norske studentene reiser hjem med sterke historier. Disse skal nå fortelles videre i Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms studentlag. De har tross alt møtt en ekte russisk miljøagent.