Ut av klasserommet, inn på bussen!

Naturvernforbundet og kulturinstitusjoner foreslår gratis buss for skoleklasser i Kristiansand mellom klokka 9 og klokka 14.

Blå bussRobert T.Tskhovrebov

– Vi i Naturvernforbundet har opplevd skoler som takker nei til relevant og gratis pedagogisk opplegg ute i naturen, fordi de ikke har råd til bussbilletter. Men i Trondheim kommune reiser alle skoleklasser gratis med rutebuss om formiddagen. Vi vil gjerne ha samme ordningen i Kristiansand, sier leder for Naturvernforbundet i Kristiansand, Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

Naturvernforbundet har fått med seg flere organisasjoner og kulturinstitusjoner på et felles opprop for gratis buss om formiddagen. Kristiansand Kino og Vest-Agder-museet er blant dem som opplever at skoler takker nei til undervisningstilbud fordi det ikke finnes midler til bussbilletter.

Gode bussvaner

Naturvernforbundet er også opptatt av de langsiktige virkningene av at byens skoleklasser kan reise med rutebuss. – På denne måten kan vi lære opp hele barnekull i Kristiansand til at det er trygt, trivelig, praktisk og greit å ta bussen. Dette kan få gode, langsiktige konsekvenser for byen vår, sier Ulltveit-Moe.

Utnytter ledig kapasitet

Om formiddagen er det mye ledig kapasitet på bussene. Derfor bør det ikke koste mye å få på plass en slik ordning.

– Trondheim kommune betaler en million kroner per år av bypakkemidlene for denne ordningen. Men det er dobbelt så mange skolebarn i Trondheim som i Kristiansand, og trøndernes ordning inkluderer også 15.000 barnehagebarn. Vi forventer derfor at Agder Kollektivtrafikk priser denne tjenesten betydelig lavere her i Kristiansand, sier Ulltveit-Moe.

Oppropet for gratis buss til skoleklasser i Kristiansand er undertegnet av Grønn Hverdag, Midt-Agder Friluftsråd, Kristiansand Kino, Stiftelsen Arkivet, Kristiansand Kunsthall, Agder Naturmuseum og botanisk hage, Vest-Agder-museet og Naturvernforbundet. Det er sendt til Agder Kollektivtrafikk, som skal vurdere hvordan dette kan gjennomføres i praksis og hva det eventuelt vil koste.

Oppropet kan lastes ned her.

Mer informasjon om «9t2»-ordningen i Trondheim ligger her.

Artikkel i Fevennen 31.10.13 om gratis buss for skolene (betalingslenke, kun for abonnenter): http://www.fvn.no/kultur/Onsker-gratis-buss-for-skoler-og-SFO-2498457.html