– Vi skal vinne kampen om Lofoten og Vesterålen

– Kampen mot oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen er dette tiårets viktigste miljøsak, sier Lars Haltbrekken som søndag ble gjenvalgt som leder av Norges Naturvernforbund for to nye år.

Lars Haltbrekken portrett

Norges Naturvernforbund avsluttet i dag landsmøtet sitt i Bergen med gjenvalg av leder Lars Haltbrekken og nestleder Tone Skau Jonassen. Haltbrekken sier at mobilisering mot olje- og gassvirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen vil bli Naturvernforbundets viktigste oppgave det neste året, og han er optimistisk på miljøets vegne:
– Vi skal vinne kampen mot farlig og forurensende oljevirksomhet i torskens oppvekstområder. En sterk miljøbevegelse, klare råd fra miljøekspertene og stor lokal motstand vil gjøre det umulig for oljeinteressene å vinne fram, mener Haltbrekken.

Lars Haltbrekken er svært fornøyd med at miljø, og spesielt spørsmålet om oljevirksomhet i nord, har fått en sentral plass i valgkampen. Under landsmøtet advarte han mot at en allianse av Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Høyre vil kunne sette norsk miljøvern langt tilbake dersom en ny mindretallsregjering gjør det mulig for disse partiene å finne sammen i energi- og klimapolitikken.
– Miljøet har ikke råd til at forurensningskameratene fra 1990-tallet finner sammen igjen, sier Haltbrekken.
Han minner om de viktige miljøsakene en ny regjering vil måtte ta stilling til:
– I desember skal Norges nye statsminister delta i forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale. Til neste år skal skjebnen til de verdifulle havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen avgjøres. Vi trenger en regjering og et storting etter valget som tør å sette miljøet først, mener Lars Haltbrekken.