Vil at du skal gjøre det selv

I Sandefjord åpnes det nå verksted for gjenbruk, reparasjon og inspirasjon.

De fire initiativtakerne for gjenbruksprosjektet

Føles det litt kjipt å kaste favorittveska fordi glidelåsen er gåen, eller synes du at ullsokker kan brukes videre bare du får stoppet hullene? Eller liker du å snekre fuglekasser, men synes det er mye hyggeligere om du har noen å hamre med? I så fall finnes et alternativ i Sandefjord, hvor Det åpne verkstedet er i ferd med å starte opp.
– Ideen er at vi ønsker en arena hvor folk kan samarbeide, og at man kan fikse det ødelagte selv istedenfor å kjøpe nytt, sier Eva Kittelsen. Hun er tidligere styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland, og har investert egne sparepenger i prosjektet. Hun vil skape en ressursvennlig møteplass hvor man kan bytte ideer og kunnskap. Grunntanken er gjenbruk og redesign.

Fakta:

Åpner i Sandefjord i høst

Tilbyr lokale, utstyr og materiale for kreativ utfoldelse

Alle som er med i oppstarten har full jobb / studier ved siden av

Hovedsatsning tekstil

Bygd på ideer om frivillighet, gjenbruk og samarbeid

Drives av foreningen Gjør det sjøl, som er under opprette

Lokale for kreative sysler
Tanken bak prosjektet er at folk kan komme for å sy, snekre eller male for noen timer eller hele dagen i Det åpne verkstedet, som vil stille med snekkerbenker, symaskiner og malerutstyr. Finansieringen vil skje gjennom inngangspenger, hvor man betaler for den tiden man er der, mens verkstedet stiller med alt som trengs av utstyr. Det er også planer om ulike workshops og kurs underveis. I tillegg vil de tilby foreldrefri lørdager med barnepass hvor barn kan komme og male eller holde på med andre kreative sysler, noe Kittelsen sier de har veldig tro på. Med støtte fra Stiftelsen Miljøansvarer blant annet symaskiner allerede kjøpt inn.

Vil være tilpasningsdyktige
Verkstedet ligger i de gamle lokalene til puben Nøves, et tidligere utested som er kjent for de fleste i Sandefjord. Og det er flere som har brukt fritid og ferie til å pusse opp de gamle publokalene til å bli et inspirerende verksted.

Tuva Moe er den andre av fire initiativtakere, og hun mener man må se på løsninger underveis.
– Vi må se på hva som fungerer og være tilpasningsdyktige, sier hun, og mener de kanskje bør satse mer på workshops dersom det viser å være en suksess.
– Vi har savnet denne typen sted selv, sier hun og forteller at det så langt har vært veldig god respons. Veldig få har vært skeptiske.
En tredje som er med på oppstarten er Odd Johan Akselsen. Han sier at de også har mange andre løse ideer.
– Blant annet vil folk kunne legge igjen ting de tror andre kan få bruk for i kjelleren, sier han. – Vi håper jo at vi kan bidra til å endre holdningene til folk, sier han.
Kittelsen forteller at ideen til et slikt verksted kom for noen år siden, men ble satt ut i livet etter at hun hadde et slags juleverksted hjemme hos seg selv.
– Da var det en som ble igjen hele natta og sydde igjen hull i genseren sin. Jeg nevnte ideen om verkstedet, og hansa at det var kult. Et slikt sted var også noe jeg hadde savnet selv, og da noen støttet opp om ideen begynte jeg å planlegge det, sier hun.

Videre på nett
Verkstedet kommer også til å finnes i digital utgave på internett.
– Vi har fått en god del penger fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet gjennom utlysningen Nettskap 2.0 for å lage ei nettside hvor folk med ulik bakgrunn kan komme sammen og dele ideer, sier Kittelsen. Hun sier at det i avgjørelsen var lagt vekt på at vårt prosjekt muliggjør deling fra lokalt engasjement til hele landet. Her håper hun at ideene fra verkstedet kan leve videre og deles mellom skapeglade.
– Dersom jeg har et prosjekt som jeg ikke vet om jeg kan eller har tid til å gjennomføre, kan jeg legge den ut som en ide på nettsida, så kan kanskje andre ta over og gjøre det ferdig eller utvikle ideen til noe annet, forklarer Eva.
Hun forteller at de fleste som kommer forbi og ser på oppussingsarbeidet er nysgjerrige og synes ideen høres veldig god ut. Likevel er de tre spente på hvordan det kommer til å gå:
– Jeg håper det kommer til å funke, sier Eva.
– Jeg tror det, svarer Odd Johan.
– Jeg har troa. Kjempetro. Vi er såpass innstilt på at vi klarer å endre oss, så dette kommer til å gå, sier Tuva.