Vil hjelpe oslofolk til å kaste ut oljefyren!

Det å bytte ut oljefyren din med miljøvennlig oppvarming, er en enkel og effektiv måte å redusere klimagassutslipp på. I dag lanserer Naturvernforbundet nettstedet oljefri.no, som viser deg hvordan det kan gjøres.

I dag lanseres nettstedet oljefri.no i Oslo. Naturvernforbundet har i samarbeid med Oslo kommune utviklet en felles kampanje der Oslo-folk kan få hjelp til å få ut oljefyren. De siste årene er det blitt stadig færre som fyrer med olje i Oslo, men fremdeles finnes det mellom 13 000 og 15 000 oljefyrer i hovedstaden. Oslo kommune, og Naturvernforbundet går nå sammen for å sette fart på arbeidet for et oljefritt Oslo.
– Noe av det enkleste og raskeste vi kan gjøre for å kutte klimagassutslippene er å redusere energiforbruket og erstatte oljefyren med miljøvennlige løsninger. Mange er sikkert usikre på hvordan dette gjøres og vi håper å gi folk hjelp på denne måten, sier Knut Frigaard, leder i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus.

Lansering på Nordstrand
Dagens lansering av kampanjen fant sted på Nordstrand velhus, som sparer 10 500 liter olje og 27 tonn CO2-utslipp i året etter at de byttet ut oljefyren sin med en bergvarmepumpe. Med på lanseringen var Arne Garvang, bedre kjent som Pelle Parafin fra Pelle Parafins Bøljeband, som spilte fornybar musikk – som Pelle ”oljefri” parafin. Han hadde selskap av byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland. Oslo kommune har vedtatt at all oljefyring i Oslo skal erstattes med fornybar energi innen 2020. I Oslo kommunes egne bygg skal oljefyringen byttes ut innen 2012.
– Oslo kommune er i rute til å nå målene for våre egne bygg. Samtidig tilrettelegger vi for at hele byen skal bli oljefri gjennom et målrettet arbeid for at byggeiere skal skifte ut oljefyren med mer miljøvennlige alternativer. De som ønsker å skifte får også støtte fra Klima- og energifondet, sier byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland.

Vestlandsimport
Flere av Naturvernforbundets medlemmer vil nok kjenne igjen oljefri.no fra Bergen, der Naturvernforbundet i Hordland startet prosjektet i 2008. Nå er prosjektet utvidet over fjellet og initiativtaker Nils Tore Skogland, er både stolt og fornøyd.
– Det er artig og inspirerende å se at prosjektet utvides, og ikke minst er det viktig for at vi skal få fart på utfasingen av oljefyrer over større deler av landet. Dette er et tiltak folk flest kan gjennomføre, som faktisk monner og dersom Naturvernforbundet kan bidra til at flere får varmet opp husene sine på miljøvennlig vis, er ingenting bedre, sier Skogland.

Prosjektet oljefri.no er støttet av Bergen kommune, Oslo kommune, Hordaland fylkeskommune, Fjell kommune, Klima- og forurensingsdirektoratet, Klimaløftet, Framtidens byer og BKK. Faglig hjelp til prosjektet har vi fått av Norsk Varmepumpeforening (NOVAP), Norsk VVS Energi- og Miljøteknisk Forening, Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS og Norsk Bioenergiforening (NoBio.)

i tillegg til at oljefri.no er en informasjonskanal, er det også et verktøy for å klare overgangen fra oljefyrt og fossil til oljefri og fornybar i Oslo.  Naturvernforbundet samarbeider med bedrifter som kan gjennomføre utskiftningen. I Oslo har vi hittil inngått samarbeid med Ivar Lærum, AF Energi & Miljøteknikk, Elektropluss, Hertzberg Varmeteknikk, Jørstad KTL, Askim & Mysen Rør og Windhager Norge.

Les mer om våre støttespillere her