Vil legge kystvaktskip til kai

I forslag til statsbudsjett er det foreslått å kutte 12 millioner kroner av kystvaktens løpende arbeid med fiskerioppsyn og kystberedskap i Sør-Norge. Kuttene er tenkt gjennomført ved at ett av de tre skipene i indre kystvakt, Nornen, Tor og Njord, skal legges til kai.

Dette er kystvaktoppgavene som vil lide:

• Ledelse av oljeaksjon og rask oppsamling av olje. Skipene, som alltid har lenser og ekspertise ombord, var for eksempel raskt på plass i forbindelse med Full City aksjonen.
  • Grensekontroll. Forhindrer smugling sammen med tollvesenet. Kontrollerer skip og lystfartøy mht truede arter og egg fra jaktfalk, vandrefalk havørn m.m.
  • Hummerkontroll, samt oppsyn med fiske av kysttorsk ål og laks for å ivareta våre hardt beskattede og truede marine arter.
  • Hovedredningssentralen benytter indre Kystvakt for søk og redning til sjøs.

For mer informasjon:

kontakt leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken (Oslo) på tlf. 91 61 21 91eller fagrådgiver Per-Erik Schulze (Kragerø) på tlf. 418 56 697.

SISTE: Kystordførere har startet opprop for å slå ring om Kystvakten.

– Noe er alvorlig galt her når de kutter en tredel av kjernen av kystberedskap og fiskerioppsyn i Sør-Norge. Dette rimer katastrofalt dårlig med at fiskerimyndighetene nå etter mange års neglisjering av Skagerak-kysten endelig satser på å forvalte og bygge opp bestander og trygge kystressurser. Da trengs det aktiv tilstedeværelse av indre kystvakt, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kystvakten spilte en utrolig viktig rolle under Full City-ulykken i fjor.

Kystvakten mistet for et par år siden 2 av 4 fartøy i ytre kystvakt, som i hovedsak skulle tatt seg av fiskerier i Nordsjøen hvor fiskebestandene er på kritisk nivå. Nå kuttes det enda et skip, denne gang fra indre kystvakt, som har hovedansvar blant annet for oppsyn av reglene for å bygge opp kysttorsk, ål og hummer, alle rødlistede arter.

Dette siste forslaget vil i sum si en reduksjon fra 7 til 4 fartøy på 3 år.

Kystvakten betaler årlig 25 millioner i leie pr fartøy i indre kystvakt uansett om de seiler eller ikke.  Dette må betales selv om man legger ett av skipene til kai for å spare 12 millioner i drift.

NRKs distriktssendinger om saken:
NRK Østafjells, Kystvaktskip forsvinner
NRK Østfold, Kystvaktskip forsvinner – fiskerne er bekymret
NRK Sørlandet, Risør ordfører starter kystopprop -Slå ring om Kystvakten
NRK Vestfold, Korttenkt å ville fjerne Kystvakten fra Oslofjorden – Frykter ny Full City katastofe

Se NRK Nett-TV med Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken kommentere forslaget om å legge kystvaktskip sørpå til kai.