Ville, vakre Breheimen endelig vernet!

– Åpningen av Breheimen nasjonalpark er naturvernets julekveld i august, sier en glad Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund. Sammen med bl.a. Stoltenberg og hele fire statsråder stiller Haltbrekken til åpningen på Sota sæter i dag. – Ved slike anledninger er store ord helt på sin plass, mener Haltbrekken.

Kombinasjonen av breer, høyfjell, rikholdig vassdragsnatur, edelløvskog, eldgammel naturskog og kulturlandskap knytta til stølsdrift gjør nasjonalparken til leveområde for en rekke trua og sjeldne arter. – Det er sikring av slike områder, ikke minst gjennom vern og eventuell skjøtsel der det er biologisk riktig, vi virkelig bidrar til målet om å stanse tapet av biologisk mangfold, sier Haltbrekken.

NRK:
Breheimen åpna i dag

Direktoratet for naturforvaltning:
Breheimen nasjonalpark oppretta

Store inngrepsfrie områder
Den inngrepsfrie naturen i Norge er under sterkt press og de siste ubeskyttede områdene bygges ned kontinuerlig. Vernet av Breheimen sikrer noen av de største villmarksprega områdene (INON) vi har igjen i Sør-Norge. Hele 85 prosent av arealene er INON-natur.

Mektig natur og særegne arter
I Breheimen møtes fjord og fjell og alle Sør-Norges landsdeler. En mengde ulike naturtyper blir dermed representert, så som forskjellige utforminger av rik edellauvskog, urskog/gammel naturskog, kalkskog, sumpskog, sørvendte bergvegger og rasmark, fossesprøytsoner, kalkrike fjellbiotoper og våtmarksområder. 19 av disse definert som ”svært viktige”, 21 som ”viktige”. Rødlista arter som hvitryggspett, jerv, kongeørn, fjellvåk og jaktfalk har leveområder her. Stedvis finnes en særlig rik og særegen botanikk, mange av dem rødlistet,
f eks den trua høyfjellsarten tinderublom, ved siden av sjeldne sopparter, moser og lav. Deler av det nye verneområdet er svært viktig for villreinbestanden, Ottadalen villreinområde er således det tredje største villreinområdet i Norge.

Forvaltningen avgjørende
– Det er generelt en stor utfordring å forvalte verdifull natur på en biologisk god måte. Norges Naturvernforbund vil understreke at vi har internasjonale forpliktelser til å ivareta vårt biologiske mangfold på en faglig optimal måte, blant annet gjennom oppfølgingen av Riokonvensjonen og målet om å stanse tapet av biologisk mangfold, sier Haltbrekken.

Lars Haltbrekken i Breheimen sommeren 2006– Når det gjelder de aller mest verdifulle naturområdene, som representerer det ypperste av den norske naturarven, er bare en fagbasert og langsiktig økologisk forvaltning med tydelige miljømål og stramme, presise forvaltningsplaner som ikke svekker verneverdiene verken på kort eller lang sikt, som kan aksepteres, konkluderer Haltbrekken.

Kulturlandskap og geologi
Den nye nasjonalparken er rik på kulturminner som dyregraver og fangstanlegg, støler og gamle ferdselsveier. De mest verdifulle kulturlandskapene og stølsområdene finnes i Høydalen, Mysubytta, Mørkridsdalen og i Vigdalen. Det finnes også en rekke godt bevarte kvartærgeologiske landformasjoner i området og enkelte særegne kalksteinsgrotter.

Omfang
Breheimen blir Norges 32. nasjonalpark og ble vedtatt opprettet av Kongen i statsråd den 8. august i år. Verneområdene består av Breheimen nasjonalpark, ett naturreservat samt fem tilgrensende landskapsvernområder. Totalt verneareal er 1793 km2, hvorav selve nasjonalparken utgjør ca. 1700 km2. Verneområdene grenser til Jostedalsbreen nasjonalpark i vest. Den ligger i Sogn og Fjordane og i Oppland fylke, og berørte kommuner er Sjåk, Lom og Luster.