Jubler over stor oljeseier

Naturvernforbundet jubler over at oljefeltet Wisting i Arktis er lagt på is til 2026.

Dyr fra det arktiske havområdet

Dette er en stor seier for alle som bryr seg om klima og miljø. Tiden er over for å bygge nye, store oljefelt. Vi er overbevist om at dette er spikeren i kista for dette horrible prosjektet, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Equinor utsetter investeringsbeslutningen om Wisting til 2026. Naturvernforbundet er imidlertid overbevist om at tiden jobber for naturen og miljøet når det gjelder nye oljefelt, og at dette vil føre til en permanent skrinlegging av planene om oljevirksomhet i Arktis.

Takk for innsatsen!

Oljefeltet Wisting har vært en svært viktig sak for Naturvernforbundet og miljøbevegelsen. Saken har ført til stort engasjement over hele landet og i løpet av de siste 5 ukene har det blitt samlet inn tusenvis av underskrifter. De siste 5 ukene har det vært over 400 medieoppslag om Wisting og flere aviser, blant annet Dagbladet og Stavanger Aftenblad, har tatt standpunkt mot oljefeltet.

I samarbeid med en bred allianse av organisasjoner og partier har det blitt holdt en rekke markeringer over hele landet, blant annet i Alta, Hammerfest, Harstad, Tromsø, Trondheim, Bergen, Gloppen, Sunndal, Ålesund, Ås, Hamar, Moss, Gjøvik, Stavanger, Fredrikstad, Oslo, Nesodden og Kristiansand. Med flere.

Stor glede over Wisting-seier! Leder for Miljøagentene Signe Lindbråten, Natur og Ungdom-leder Gina Gylver og Truls Gulowsen fra Naturvernforbundet.

Også politisk har saken vært høyt oppe på dagsorden. AUF, MDG, Rødt, Venstre, KRF og SV gikk alle høyt ut med krav om at Wisting må stoppes. Det har også vært intern strid innad i Arbeiderpartiet. Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, er overbevist om at arbeidet som er lagt ned har vært viktig for å utsette planene om verdens nordligste oljefelt.

– Vi vil takke alle lokallagene, fylkeslagene og frivillige som har stått på og sendt leserinnlegg, bygd allianser, holdt møter og foredrag, laget markeringer, sendt brev til sine lokalpolitikere, spredd informasjon, stekt vafler mot Wisting og samlet inn underskrifter, sier Gulowsen.

Kampen er likevel ikke over. Skal vi unngå farlige klimaendringer er det ikke rom for å bygge ut nye oljefelt. Derfor krever vi at Norge tar sin del av ansvaret og stanser utbygging av nye oljefelt. Vil du bidra? Skriv under vår kampanje her!