Høyest vekst i klimagassutslipp og størst skade for naturmiljøet

Statens vegvesen anbefaler at E 16 fra Skaret nord for Sollihøgda til Hønefoss bygges ut til firefelts motorveg. Naturvernforbundet og Natur og Ungdom går hardt ut mot forslaget, som vil gi økte klimagassutslipp, store naturinngrep og nedbygging av verdifulle jordressurser.

Gård høst vårPicasa

Forslag til utbygging av E 16 Skaret–Hønefoss er på høring, før kommunene skal fatte vedtak om saken.

– Det er oppsiktsvekkende og helt uakseptabelt at Statens vegvesen anbefaler den vegløsningen som ifølge deres egen utredning gir høyest vekst i klimagassutslipp og størst negative konsekvenser for naturmiljøet. Nå må kommunene ta ansvar og velge bedre løsninger, påpeker Holger Schlaupitz, fagleder i Naturvernforbundet.

Alle vegløsningene som er på høring, vil krysse Kroksund – som forbinder Tyrifjorden med Steinsfjorden – i ny bru. Vegløsningene vil også berøre andre viktig naturområder og/eller gjøre store inngrep i jordbruksområdene.

– Vi ser med stor bekymring på at ny vei vil forstyrre Nordre Tyrifjord våtmarkssystem, som er et såkalt Ramsar-område med internasjonal vernestatus, påpeker Schlaupitz.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom kan heller ikke akseptere forutsetningene om at trafikken skal fortsette å vokse.

– En fortsatt kraftig trafikkvekst strider med Stortingets mål om at personbiltrafikken i storbyområdene ikke skal vokse. Den aktuelle vegstrekningen går mellom Ringerike og Oslo-regionen, og flere biler inn i Oslo-regionen vil undergrave Stortingets mål, som et bredt politisk flertall står bak, fortsetter Schlaupitz.

– Vi kan heller ikke se at Statens vegvesen har fulgt sine egne vegnormaler, som krever at det skal utredes et stort spekter av alternativer, som også inkluderer tiltak for økt kollektivtransport og større fokus på opprusting av eksisterende veg. Konsekvensutredningen må derfor suppleres med nye analyser, før kommunene kan fatte vedtak, sier Schlaupitz.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener det er viktig å satse på opprusting av eksisterende veg framfor å bygge ny firefeltsveg.

– Opprusting av dagens veg er viktig, for å redusere antallet trafikkulykker. Derfor trengs det midtrekkverk og andre utbedringer på hele strekningen. Det vil gi en mindre vekst i trafikken og kreve langt mindre matjord. I tillegg vil vi unngå nye inngrep i verdifulle naturområder og det flotte landskapet på Ringerike, avslutter Holger Schlaupitz.