Feira 75 år med Sørlandsbanen

Naturvernforbundet i Vest-Agder feira i dag Sørlandsbanens 75-årsjubileum. – Nå må vi se framover, og bidra til at jernbanen også blir framtidas miljøvennlige framkomstmidel, sier Marten Rostvåg Ulltveit-Moe, leder i Kristiansand.

Feiring av SørlandsbanenLars Verket

I dag ble Sørlandsbanen fram til Kristiansand 75 år, og Naturvernforbundet var med på feiringa. Aktivister fra Mandal, Søgne og Kristiansand stilte opp i bunad og tidsriktige klær anno 1938, for å markere den lange historien til Sør-Norges nyeste (!) jernbanestrekning, med unntak av Gardermobanen. Dagen ble erbødig feira sammen med blant annet NSB, med rød løper, bevertning og apeller, blant annet av Emily Ann Gundersen fra Naturvernforbundet i Kristiansand. Hun mener dette er en dag å feire, og en god anledning til å tenke framover.

– Mye forandrer seg på 75 år.  Nå er det på tide å satse på utbygging av nye togspor. En sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil redusere reisetida fra Sørlandet til Oslo med cirka én time, og gjøre det enklere og raskere å reise med tog mellom Sørlandet, Grenland og vestfoldbyene. Ikke rart at denne sammenkoblingen kalles en genistrek!, sier Gundersen.

Spredte glede på toget
De finkledde miljøvernerne ble med Sørlandsbanen til Nelaug stasjon og tilbake, og spredde glede, informasjon og godsaker til togpassasjerene. Det var Naturvernforbundet som tok initiativ til markeringa, og NSB var glade for å være med å gjøre en festdag ut av jubileet.

-Vi i NSB er glad for samarbeidet med Naturvernforbundet. Før neste jubileum ser vi blant annet fram til at Sørlandsbanen er koblet sammen med Vestfoldbanen. Dette vil forkorte kjøretiden drastisk mellom Kristiansand og Oslo til beste for kundene våre, befolkningen og næringslivet, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig på Sørlandsbanen.

Gleder seg til fortsettelsen
Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, lokallagsleder i Kristiansand, var en av initiativtakerne til å feire Sørlandsbanen. Nå gleder hun seg til å fortsette arbeidet for å gjøre jernbanen bedre.

– En sammenkobling er kjempebra, det vil være første byggetrinn på Sørvestbanen, en moderne dobbeltsporet høyhastighetsbane. Når banen er ferdig, vil reisetida mellom Kristiansand/Arendal og Oslo være omtrent tre timer med komfortable, moderne og miljøvennlige tog! Jernbanen er framtidas framkomstmiddel, nå gjelder det bare å få politikerne til å huske på det, smiler Ulltveit-Moe.