Skyter jervevalper med nakkeskudd

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

I fjor ble 17 jervefamilier drept i en type jakt som bare er forbeholdt rene skadedyr. I alt 48 jerver ble drept i hiene, da de er på sitt mest sårbare. Hele 36 av dem var unger. Dette er jerv som ikke har tatt livet av en eneste sau. I serien «Naturnes voktere» på NRK 12. januar følger vi SNO på jakt, der de graver opp et jervehi og skyter tre unger og tispa.

– Grotesk
– Det er bra at norske TV-seere nå får innblikk i denne groteske naturforvaltningen som Norge praktiserer, skriver fagleder Arnodd Håpnes og generalsekretær Maren Esmark i Naturvernforbundet i en kronikk om saken.

– Jerven i Norge forvaltes på et eksistensminimum. Det er også lisensjakt på jerv, og kvotene settes ekstremt høyt. Av en bestand på cirka 340 voksne dyr i 2015, kan 141 jerv (omtrent 40 prosent av bestanden) skytes i inneværende sesong. Naturvernforbundet mener det er uakseptabelt at et av Norges mest truede dyr kan drepes året rundt, og at det tillates at så mange dyr skytes, står det i kronikken.

Norske myndigheter hadde lenge som mål å utrydde jerven fra norsk natur, og jegerne ble belønnet med skuddpremie. I 1973 ble jerven fredet i Sør-Norge, men da var den allerede utryddet i landsdelen. Fredningen hjalp, og på slutten av 1970-tallet vandret jerven igjen inn i landsdelen, hvor den etablerte seg på Dovrefjell. Siden den tid har jervebestanden i Norge vokst.

Rekordjakt
I 2015 ble det registrert cirka 340 jerver og 65 ynglinger i Norge. Det er langt mer enn stortingspolitikerne har bestemt at det skal være. I rovviltforliket fra 2011 ble det bestemt at 39 jervepar skal få lov til å bringe frem unger hvert år. For å fylle kvoten er myndighetene villige til å ta i bruk omdiskuterte virkemidler. Etter fjorårets jakt er det 48 jervefamilier i Norge.

Plass til mye mer jerv
– Norge har store fjell- og skogsvidder, med plass til mye mer jerv enn det minimumsnivået politikerne har vedtatt. I Sørvest-Norge har politikerne bestemt at jerven ikke får pare seg og føde unger. Fylker som Buskerud, Telemark, Rogaland, Hordaland samt Sogn og Fjordane er områder der jerven ikke skal yngle. Her ligger flere nasjonalparker, blant annet Breheimen og Hardangervidda, som er fantastiske høyfjellsøkosystemer hvor jerven naturlig hører hjemme, skriver Håpnes og Esmark i kronikken.

– Et nødvendig onde
Statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima- og miljødepartementet beskriver hijakten som et nødvendig onde for å holde jervebestanden nede, i tråd med Stortingets rovdyrforlik.

– Desverre har erfaringene vært slik de siste årene at vi ikke klarer å ta ut nok jerv i ordinær jakt og da må vi ty til ekstraordinære uttak som å avlive jervevalper, uttaler han til NRK.

Lunde håper at endringer i regelverket, der lisensjegere i større grad kan bruke snøskuter, kunstig lys, åte og fangstbåser, skal gjøre hijakten unødvendig.

Presset på å skyte ned bestanden er sterkt, særlig fra beitenæringen. I 2014 ble 8691 sau og i 2014/2015 ble 5440 rein erstattet som tatt av jerv.