Viktige miljøsatsinger i statsbudsjettet

– Men Høyre og Frp kan gjøre det enda bedre, mener Naturvernforbundet.

Intervju av Sigbjørn Johnsen

Statsbudsjettet som ble lagt fram i dag, inneholder flere viktige miljøsatsinger som Naturvernforbundet håper den nye regjeringen beholder og styrker. Skogen, jernbanen og arbeidet for å erstatte oljefyr med miljøvennlige oppvarmingskilder er blant vinnerne i det framlagte statsbudsjettet.

– Mer penger til skogvern, slik regjeringen foreslår, er helt avgjørende for at vi skal ta vare på den fantastiske rikdommen av planter og dyr i norske skoger. Halvparten av de truede artene i Norge lever i skogen, og vi må få en langt sterkere satsing på skogvern i årene framover. De ekstra milliardene til jernbane er helt avgjørende for å få fortgang i utbygging av ny jernbane som alternativ til forurensende veitrafikk, og de økte avgiftene på utslipp av klimagasser må komme for at vi skal klare å redusere våre utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mer skogvern
I statsbudsjettet foreslår regjeringen å øke bevilgningene til nytt skogvern med 100 millioner kroner. Bevilgningene er i dag på 230 millioner. Videre foreslår regjeringen at bevilgningene økes med 100 millioner hvert år fram mot 2017.

– Vi er glade for at det skal vernes mer skog. Men for å ta vare på alle de trua plante- og dyreartene i skogen må vi verne enda mer enn det legges opp til. Derfor har vi sammen andre miljøorganisasjoner foreslått at det må settes av en milliard kroner årlig til vern av skog, sier Haltbrekken. – Den nye regjeringen lover i sin plattform å styrke skogvernet. Derfor håper vi at de kommer med en enda mer penger til skogvern neste år og årene framover.

Dyrere å fyre med olje
Naturvernforbundet har i mange år arbeidet for å fjerne oljefyring. Utslippene fra oppvarming står i dag for et utslipp på 1,4 millioner tonn CO2. Stortinget vedtok i fjor å forby oljefyring innen 2020. I statsbudsjettet foreslår regjeringen å øke CO2-avgiften på bruk av fyringsolje med over 40 prosent, fra 61 øre per liter til 88 øre per liter. Det betyr en økning fra 230 kr per tonn CO2 til 330 kroner.

– Oljefyring forurenser like mye som 600 000 privatbiler i året. For at vi skal klare å kvitte oss med disse utslippene er det avgjørende at det blir dyrere å forurense. Derfor er regjeringens forslag svært gledelig, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

I Høyre og Frp regjeringens plattform gjentas løftet om å fjerne oljefyringen innen 2020. Innen 2018 skal det være slutt på oljefyring i alle offentlige bygg.

– Høyre og Frp har gjort det til en viktig sak å fjerne oljefyringen. Derfor forventer vi at de støtter forslaget om å gjøre det dyrere å fyre med olje, og at avgiften vil økes ytterligere de neste årene. I Sverige er avgiftene for å fyre med olje nesten dobbelt så høye, sier Haltbrekken.

Litt dyrere strøm
I årene framover er det forventet et kraftig fall i strømprisen. Det vil gjøre det vanskeligere å få til en skikkelig satsing på energieffektivisering. Derfor har Naturvernforbundet foreslått en økning i el-avgiften og får nå en viss støtte fra regjeringen på dette. Regjeringen foreslår å øke avgiften på bruk av elektrisitet fra 11,61 øre til 12,92 øre per kWh. Energieffektivisering er det viktigste tiltaket i kampen mot klimaendringene og for å ta vare på naturen.

Men til tross for økningen er den norske el-avgiften fortsatt latterlig lav sammenlignet med den svenske og danske el-avgiften. I Sverige er el-avgiften over dobbelt så høy som i Norge, ca. 27 øre per kWh regnet om til norske kroner. I Danmark er den nesten fem ganger så høy, ca. 61 øre per kWh.

– Økningen i el-avgiften er en god start. De neste årene bør avgiften dobles. Økt avgift bør kombineres med mer støtte til dem som sparer energi. Da vil vi få fart på arbeidet med energisparing og kan redusere klimagassutslippene og spare verdifull natur for utbygging, sier Haltbrekken.

Høyre og Frp har i sin plattform lovet å innføre et eget skattefradrag for investeringer til enøktiltak i hjemmet. Det betyr at folk som for eksempel etterisolerer huset sitt kan få trekke fra dette på skatten.

– Vi håper den nye regjeringen forsterker innsatsen for å redusere energiforbruket gjennom en kraftfull satsing på energieffektivisering og innfører skattefradrag for enøkinvesteringer fra og med neste år, sier Haltbrekken.

Flott satsing på nye jernbaner, men det trengs mer til vedlikehold
Statsbudsjett inneholder et kraftig løft for jernbanen, ved at investeringene økes fra drøye seks milliarder i 2013 til nesten ti milliarder kroner i 2014. Statsbudsjettet innebærer at det satses enda mer på jernbane enn det Stortinget la opp til i Nasjonal transportplan, mens veksten i bygging av nye veier heldigvis ikke er like sterk som det ble lagt opp til.

– Dette er gledelig og betyr at vi kan få en enda raskere utbygging av jernbanen, det er helt avgjørende dersom vi skal få kutta forurensninga fra veitrafikken, sier Haltbrekken.

Et problem er at statsbudsjettet ikke følger opp verken Jernbaneverkets anbefalinger om mer penger til drift og vedlikehold av jernbanenettet. Jernbaneverket har foreslått 1 milliard mer til vedlikehold enn det som ligger i budsjettet.

– Nå har Bergensbanen vært stengt i over ei uke. Det fører til mer godstrafikk på veiene og er et stort problem for folk som skal ta toget, sier Haltbrekken. – Derfor håper vi den nye regjeringen støtter de rødgrønnes forslag til nye investeringer, men øker potten til vedlikehold.