Et krafttak for klimavennlig energi og utvikling

På mandag ble FornybarAlliansen lansert – med ni konkrete miljøkrav til norske politikere. Norges Naturvernforbund deltar i alliansen sammen med flere miljøorganisasjoner, energibransjen og industrien, i tillegg til Kirkens Nødhjelp. Norsk klimapolitikk henger etter, og alliansen krever gode svar fra partiene på Stortinget.

Med i alliansen er Forum for Utvikling og Miljø, Energibedriftenes Landsforening, Framtiden i våre hender, Kirkens Nødhjelp, Norges Naturvernforbund, Norsk Industri og WWF-Norge. – Noen vil kanskje synes det er rart at så ulike organisasjoner, som tidligere ofte har vært uenige i miljødebatten, har funnet sammen på denne måten, sier Rasmus Hansson i WWF-Norge, som tok initiativet til samarbeidet. – Jeg velger å se på det som et tegn på hvor viktig klimasaken er, og hvilke muligheter Norge har innen fornybar energi, hvis bare det politiske Norge holder tritt, sier han. – Men det haster, legger han til.

Krever svar fra partiene
FornybarAlliansen har sendt en kravliste på ni punkter til samtlige partier på Stortinget og bedt dem klargjøre sitt ståsted før valget. De politiske partiene utfordres til å ta stilling til viktige miljø og utviklingsproblemstillinger knyttet til energi og teknologi. De ni punktene på FornybarAlliansens liste er alle viktige tiltak for å fremme klimavennlig energi og utvikling, både i Norge og i utviklingsland (se kravliste). FornybarAlliansen krever blant annet en offensiv norsk holdning til innføringen av EUs Fornybardirektiv, som skal gi økt andel fornybar energi i Europa. Norge må sette høye nasjonale mål og bidra til en klimavennlig europeisk energiforsyning. Alliansen går videre lenger enn klimaforlikets ambisjon om en reduksjon i klimautslippene på 30 % i forhold til 1990 nivå innen 2020. Alliansen mener dette ikke er ambisiøst nok og ønsker at reduksjonen løftes til 40 %. Alliansen ønsker også en langt mer offensiv satsning på elektrifisering av transportsektoren og oljevirksomheten.

Energieffektivisering viktig
– Et sentralt grep for å redusere utslippene er energieffektivisering. FornybarAlliansen krever at Norge reduserer og effektiviserer energibruken slik at netto innenlands energibruk reduseres med 10 % innen 2020 i forhold til dagens nivå, understreker Jan Thomas Odegard, generalsekretær i Norges Naturvernforbund.
– Lavenergiutvalget la fram sin rapport tidligere i sommer, som konkluderer med at det innen 2040 er fullt mulig å halvere energiforbruket i bygninger i Norge, fortsetter Odegard.

Norge – et særlig ansvar for handling
Siden Norge er et av verdens rikeste land og har bygget opp den enorme formuen gjennom petroleumsvirksomhet, har vi et særlig ansvar for å utvikle og bruke klimavennlig energi og drive frem grønn teknologispredning. Norge må profilere seg som en internasjonalt høykompetent leverandør av miljøteknologi, så vel som en ledende nasjon på fornybar energi. Utfordringen norske politikere må møte er å skape en norsk næringspolitisk strategi for satsning på og industriell utnyttelse av fornybar energi og energieffektivisering, og samtidig gå i spissen for en betydelig teknologioverføring som setter utviklingslandene i stand til å basere den videre velstandsutviklingen på klimavennlige energiløsninger.

Betydelig oppside
En politisk satsning på disse områdene vil, i tillegg til en nødvendig miljøgevinst, gi store muligheter for vekst innen norsk industri og energisektoren. Denne veksten er både forenlig med og nødvendig for at Norge skal kunne gi sitt bidrag til å redusere klimagassutslippene og oppfylle internasjonale forpliktelser.

Opprop fra FornybarAlliansen