Naturhistorisk museum forsøpler utstillingene

Plastsøppel fra norske strender inntar kjente naturlandskap når Naturhistorisk museum i samarbeid med Naturvernforbundet oppdaterer utstillingene av norsk natur.

forsøppling fugler dyr ødeleggelse forurensning plast søppel

Plast er et av verdens største miljøproblemer. Det hører ikke hjemme i naturen, men likevel finner vi det over alt: På fjellet, i skogen og i havet. Utstillingene på Naturhistorisk museum i Oslo viser dyr i deres naturlige omgivelser. For å belyse hvor omfattende plastforsøplingen i dag er, har museet i samarbeid med Naturvernforbundet nå forsøplet utstillingene av norsk natur, slik at de bedre gjenspeiler dagens virkelighet.

Den midlertidige utstillingen «Finn plasten» åpner fredag 29. september kl. 10.00 på Naturhistorisk museum i Oslo (Sars’ gate 1), av leder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg og direktør ved NHM Tone Lindheim. Velkommen!

Ideen og det visuelle uttrykket er utviklet av Kitchen

Plastproblemet

Hvert år dør store mengder sjøpattedyr, fugl og fisk som følge av plastsøppel – de setter seg fast, eller spiser plastbiter som de tror er mat. Når plasten er brutt ned til mikroplast kan disse ørsmå bitene gå inn i næringskjeden, slik at også vi mennesker får i oss plast og medfølgende miljøgifter.

– Hvert minutt havner 15 tonn plast i havet, og levetida til denne plasten kan være fra hundre til flere tusen år. Med denne utstillingen ønsker vi å gjøre barn og voksne bevisste på problemene med det økte forbruket av plast, sier Tone Lindheim, direktør ved Naturhistorisk museum.

Forskere har anslått at vi rundt år 2050 kan ende med mer plast enn fisk i havet dersom vi fortsetter som nå. Flere land innfører nå forbud mot plast for å bremse plastforbruket, men Norge henger etter.

– Plastforurensningen langs kysten utgjør en konstant fare for fugl, fisk og pattedyr. Denne plasten må få samme status som akutt forurensning, og kyst- og miljømyndighetene må snarest igangsette en kartleggings- og opprydningsaksjon, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

«Finn plasten» er en spennende og lærerik utstilling for både barn og voksne. Museet har gjort sine naturtro utstillingsmontere enda mer virkelighetsnære ved å forsøple dem med innsamlet plastsøppel. I fjæresonen finner du plast fra strandrydding. I våtmarka finner du plast fra ferskvann, i skogen og fjellet ligger det plastsøppel som turgåere har «glemt» eller mistet i disse naturtypene. Et eget aktivitetshefte for barn er laget for utstillingen, hvor barn og voksne kan lære om problemet med alt plastsøppelet og få nye ideer om hvordan forbruket av plast kan reduseres.

I høstferien (uke 40) vil det være ulike aktiviteter knyttet til utstillingen, blant annet workshop med Guerilla Plastic Movement.

PlastMidgardsormen

I Botanisk hage vil du under utstillingsperioden finne den 25 meter lange «PlastMidgarsormen», laget av plastsøppel som er samlet i fjæra. Bak installasjonen står skulptør Sverre Hoel sammen med Christine Istad og Kari Gjæver Pedersen fra Guerrilla Plastic Movement

Om Guerilla Plastic Movement: Guerilla Plastic Movement er en aksjonsgruppe som arbeider for en plastfri verden gjennom visuelle, verbale og kunstneriske virkemidler. Vi ønsker å fokusere på forbruket av plast som forurenser naturen og skader mennesker og dyr. Målet vårt å erstatte plast med andre, bærekraftige materialer. Gruppen består av Pippip Ferner, Christine Istad, Kari Gjæver Pedersen, Toril Rygh, Liv Evjan, Elizabeth Lingjærde og Turid Svensøy.

Detalj på PlastMidgarsormen. Foto: Siri Haugan Holden

Om installasjonen: PlastMidgardsormen er i slekt med Midgardsormen. Sagaen sier at den ligger i havet som går rundt hele menneskenes verden (Midgard). Aller først het den Jormungand (Den veldige staven). Men de norrøne gudene ville bli kvitt den, og kastet den i havet. Der lå den og spiste seg større og større. Til slutt var den så stor at den kunne bite seg selv i halen. Så en dag, under Ragnarok, skal Midgardsormen komme opp på land. Den skal krabbe over åker og eng og komme seg frem overalt. Guden Tor skal klare å drepe den, men han skal bli skadet og dø selv også. Nå er PlastMidgardsormen kommet opp på land. Det er plast i havet fordi menneskene har kastet fra seg søppel der, og det er plast overalt i naturen. Dette må vi rydde opp i. Vi vil ikke at PlastMidgardsormen skal vinne over verden.

For mer informasjon
Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet