Lar fjorden varme opp husene

Dette er historien om hvordan en iskald, norsk fjord kan varme, og kjøle, et helt tettsted. Uten klimagassutslipp, støv, kraftledninger eller andre store miljøpåvirkninger.

Det startet med at sykehuset på Nordfjordeid ønsket å bruke vann fra fjorden til nedkjøling. I dag er energianlegget, som styres av bedriften Fjordvarme AS, et verdensledende pilotprosjekt på bruk av sjøvann til oppvarming og kjøling av bygg. Energien fra sjøen er billig og miljøvennlig, og sparer både kommunen og de andre som har knyttet seg til anlegget for store summer. Oljefyring som hovedoppvarming er gjort uaktuelt.

34 varmepumper
– Da sykehuset ønsket tilgang til kjøling, så vi at det var potensial i å lage et felles anlegg, utvide dette til hele den sjønære delen av tettstedet og bruke varmepumper for å hente ut energi til oppvarming fra vannet, sier Magne Hjelle, daglig leder i Fjordvarme AS. Han har vært med på utviklingen og gjennomføringen av prosjektet fra idéstadiet i 1997-1998 og frem til i dag.

– Nå har vi 34 varmepumper i vårt nett. Jeg tviler på at det er andre i Norge som har så mange varmepumper i samme nett, forteller Hjelle.

Balanse etter fem år
Vanlige fjernvarmeanlegg produserer varmen ved en eller flere store sentraler, for eksempel avfallsforbrenningsanlegg, og sender deretter varmt vann rundt i rør. Med systemet til Fjordvarme AS er det kaldt vann som sendes rundt. Det gjør at man kan benytte uisolerte rør, og dermed holdes kostnadene nede. Tradisjonelle fjernvarmeanlegg krever ofte for store investeringer til at de er aktuelle å bygge i norske småsteder. Fjordvarmeanlegget på Nordfjordeid, derimot, er i økonomisk balanse etter fem års drift.

– Vi har gjort utbyggingen enkel og rimelig, og har valgt bra kvalitet. Anlegget har vist seg veldig driftssikkert, og flere andre steder er interesserte i å bygge tilsvarende anlegg, forteller Hjelle.

Fjordvarme og fjordkulde
Rørene som er gravd ned i store deler av Eid sentrum frakter lavtemperert ferskvann. Energien hentes fra sjøvann, som sendes gjennom en varmeveksler og varmer opp det sirkulerende ferskvannet. Varmesentralen der dette skjer ligger i et lite, rødt hus ved fjorden, og er eneste synlige installasjon i forbindelse med fjordvarmeprosjektet. Det samme vannet kan benyttes til både oppvarming og kjøling. Til oppvarming hentes energien ut med varmepumpe. Til frikjøling er vannet kaldt nok til at det kan brukes direkte. Blant annet er anleggene for kjøling på Operahuset Nordfjord og rockescenen Gymmen drevet med fjordvarme. Eller fjordkulde, om du vil.

– Gass ingen god butikk
Parallelt med vannledningene til fjordvarmeprosjektet ligger det et gassnett.

– Gassnettet er så langt ingen god butikk, og det er ingen som bruker gass til oppvarming annet enn som supplement til fjordvarme på de aller kaldeste dagene. Interessen er nå stor for å utvikle tilsvarende eller lignende anlegg flere steder. I Sogndal har Sognekraft AS fått konsesjon, og både Volda, Ulsteinvik og Florø har signalisert interesse, forteller Hjelle.

Han synes likevel fjordvarmekonseptet har fått lite omtale og støtte fra politikere og miljøorganisasjoner, sett i forhold til miljøpotensialet.

– I 2006 var jeg hos Natur og Ungdom, som var veldig skeptiske til bruk av gass som spisslast på de kaldeste dagene. For dem virket det som om det overskygget det positive med fjordvarme. Men vårt system sparer strøm og kan erstatte oljefyring, og det er liten innsats av energi som skal til for å produsere varme og kulde. Noe strøm går med til drift av varmepumper, og noe til pumping for å holde sirkulasjon i vannet. Men det er lite sammenlignet med varme- og kjøleenergien vi får ut av dette, sier Hjelle.

Best egnet for større bygg
Både bolighus, offentlige bygg og næringsbygg har knyttet seg til fjordvarmesystemet. Investeringskostnadene er større enn ved strømoppvarming, i og med at det kreves tilrettelegging for vannbåren varme. Men Hjelle mener dette spares inn over få år, sammenlignet med strømoppvarming fra panelovner. I hvert fall i større bygg. I tillegg er komforten større, i og med at man unngår glovarme flater inne.

– De aller fleste nye, store bygg på Nordfjordeid har installert fjordvarme. Unntaket er bygget som Lidl satte opp. Men det står jo tomt nå, humrer Hjelle.

Selv om mange eneboliger også har installert fjordvarme, er lønnsomheten bedre i større bygg. Der får man mer igjen for investeringen i vannbåren varme og varmepumpeanlegg, fordi sparepotensialet er større.

– Men de nye retningslinjene som kom i sommer, som sier at nybygde hus ikke lenger bare kan basere seg på elektrisk oppvarming, men må ha minst en alternativ energikilde, gjør at flere velger å bygge med vannbåren varme. Det hjelper oss. På Nordfjordeid er fjordvarme et enkelt og naturlig valg, sier Hjelle.

Kjøler rockerne
En storkunde for Fjordvarme AS er Eid videregående skole og Operahuset Nordfjord. Driftsleder Henrik Aabrekk forteller engasjert om anlegget, som sørger for både oppvarming og kjøling av lokalene, og samtidig sparer både penger og miljø. Han viser frem husets varmesentral, og viser hvordan anlegget brukes.

Foran scenen på Gymmen, Nordfjords nye rockescene, kjenner vi kaldlufta blåse ut mot publikum, noe som skal bli til god hjelp for et svett rockepublikum.

– Men dette er ikke vårt største anlegg. Anlegget i Eid idrettshus, rett over vegen, dekker også barne- og ungdomsskolen samt en del omsorgsboliger, og står for oppvarming av 14 000 kvadratmeter byggflate, forteller Magne Hjelle