Naturvernforbundets første generalsekretær

7. oktober i år ville han fylt 100 år. Magne Midttun var mannen som kjempet naturvern inn i praktisk politikk i vårt land. Han ble Norges Naturvernforbunds første generalsekretær i 1963, leder av et sekretariat som besto av ham selv og som måtte låne penger –
50 000 kroner – for å få driften i gang.

Magne Midttun, Naturvernforbundets første generalsekretær.

Magne var utdannet i skogbruk, hadde interesse for viltstell og en langvarig praksis i skogsdrift i Østerdalen bak seg da han kom til Oslo og forbundet. Han nevnte ofte insikter han hadde fra sin far, fylkesskogmester Jørund Midttun i Telemark, som i skogen kunne bli mer oppglødd av et insekt han fant enn av trærne rundt dem.

Mange års praksis under åpen himmel og boklig lærdom gav Magne en solid niste som generalsekretær. Hans uvanlige styrke var likevel at han ut av det han hadde lært, kunne dra rettesnorer framover for naturvernet. Han så faren som truet dyr, planter og landskap, han pekte ut stødige linjer for å berge det som reddes kunne. Og han hadde en veldig kraft som general. Et utvalg forbundet satte i hop, leverte et ferdig utkast til det som i 1970 ble en ny og langt mer vidtrekkende naturvernlov enn den tidligere.

I 1972 ble Miljøverndepartementet opprettet med en stab av mange innsatsvillige entusiaster. I 1963 hadde staten én mann – Statens Naturverninspektør – til slikt arbeid. Olav Gjærevoll, vår første miljøvernminister, ringte av og til Magne og sa: Jeg trenger et brev.

Les lengre artikkel om Magne Midttun her