Viktige elver og fosser er vernet

Fra 1973 til 2018 ble i alt 390 elver og fosser vernet mot kraftutbygging. Mange av dem ble vernet etter heroiske kamper. Flere elver og fosser fortjener å bli vernet.

VassdragRoed

Flere elver og fosser fortjener å bli vernet. Norsk vassdragsnatur er unik, og vi har et særskilt ansvar for å ta vare på den.

Gjennom historien har det stått mange slag om vern av våre vassdrag. Her kommer et kort sammendrag av noen av vassdragskampene som førte fram til vern mot kraftutbygging.

Gaular

Gaular renner gjennom Sunnfjord, Fjaler og Høyanger i et variert og kontrastrikt landskap fra bredekket høyfjell, og med fine og markerte elveløp. Elva ble plassert i den mest verneverdige kategorien i Samlet plan for vassdrag, men Gaular ble tatt ut av Verneplan IV. Stortinget vedtok likevel varig vern i 1993. Kampen for vern av Gaular var en av de hardeste vassdragskampene i norsk historie. Informasjonskomiteen for Gaularvassdraget hadde hele 7000 medlemmer. Det var et stort engasjement fra Naturvernforbundets side for å få vernet Gaular.

Peter John Acklam
Vallestadfossen i Gaularvassdraget. (CC BY 2.5)

Veig og Dagali

Veig er vernet ned til utløpet i Eidfjordvatnet. De fem vernede vassdragene Opo, Kinso, Bjotveitelvi, Erdalsvassdraget og Veig utfyller Hardangervidda nasjonalpark ned til fjorden mot vest og nord.

Dagali (øvre del av Numedalslågen) har sine kilder i hjertet av Hardangervidda, Europas største fjellplatå. Vern av Veig og Dagali hang nøye sammen med kampen for å opprette Hardangervidda nasjonalpark. Natur- og miljøvernere etablerte en egen Hardangerviddegruppe på slutten av 1970-tallet. Gro Harlem Brundtland var miljøvernminister og kjempet en hard intern kamp for etablering av nasjonalparken og vern av de to vassdragene. Visstnok vant hun fram med bare én stemmes overvekt i Arbeiderpartiets stortingsgruppe!

Odd J. Resser
Rafting i Dagali.

Øvre Otta, Tora og Føysa

Aksjonsformene som ble brukt for å hindre utbygging av Øvre Otta var mangfoldige. Vern av Otta ble tidlig etablert i Skjåk og fikk en egen Oslo-gruppe der Naturvernforbundet var aktive. Inspirert av fakkelstafetten til OL på Lillehammer ble en budstikke fraktet fra Skjåk til Stortinget ved hjelp av sparkstøtting, hesteslede, sykkel, gåing, løping på beina og på ski, før budstikka ble overrakt til lederen av Stortingets energi- og miljøkomite. Hele langrennslandslaget med Vegard Ulvang i spissen skrev under på at de var imot utbyggingen, og det ble rykket inn helsides annonser med navnet på mange hundre personer fra kulturlivet. Lise Fjeldstad frontet saken. og Arja Saijonmaa engasjerte seg. Etter lang tid med masse avisoppslag vedtok Stortinget halv utbygging, men de flotteste sideelvene Tora og Føysa ble vernet.

Vefsna

Vefsna er hovedvassdraget gjennom innlands-kommunene Hattfjelldal, Grane og Vefsn. Elva har sitt utspring i Børgefjell og strekker seg over 160 km før den munner ut i Vefsnfjorden ved Mosjøen. Vern av Vefsna var en hjertesak for vassdragsveteranen Per Flatberg, og Vefsna ble vernet i 2009. Vefsna er frisk etter mange år med gyrosmitte. Laksen er tilbake i elva og det er gode muligheter for sportsfiske i Vefsna.

Elver og fosser som bør vernes mot kraftutbygging

Det er flere elver og fosser som fortjener å vernes. Nå står kampen om blant annet Gjengedalsvassdraget, Garbergelva, Hovda, Vinda og Skurvedalsåna.