Reparasjonskampanje
Ombruksuka er opprettet som en motvekt mot handelens «Black Friday». I høst setter vi søkelyset på ombruk og reparasjon.
Utvannet konsept
«Black Friday» fikk sitt navn fordi fredag etter Thanksgiving er en av de få «inneklemt»-dagene hvor amerikanerne faktisk tar fri. Juleshoppingen startet ofte og butikkene kunne melde om svarte tall – i motsetning til røde tall (underskudd).
I Norge er har konseptet fått stor kritikk samtidig som fredagen har utvidet seg til en uke, ja opptil hele måneden november. Etter Black Friday, pushes «Cyber Monday» hvor elektronikk står i sentrum. Ikke alle forretningsdrivende ønsker å være med på å pushe produkter folk egentlig ikke vil ha, men prøver å ta tilbake førjulskosen.
Slett ikke alle Black Friday-tilbud er så gode som de kan virke. I 2023 sendte Forbrukertilsynet ut brev til næringsdrivende som ikke oppga tilbudene på riktig måte. Feilene var blant annet manglende før-priser, ikke reelle før-priser og manglende skille mellom salgsvarer og varer til ordinær pris.
Alternativ kampanje
I høst har flere av våre lokal- og fylkeslag arrangert ulike typer reparasjons-arrangement. Både opplæring i reparasjoner vi kan gjøre selv og informasjon om hvilke politiske tiltak som må på plass for at flere skal reparere, har stått på agendaen.
I uka fra 25. november til 30. november har Naturvernforbundet en kampanje som fremmer reparasjon framfor nykjøp. Både eget nettsted, Facebookside og nyhetsbrev tas i bruk. Vi vil også annonsere noen av budskapene gjennom betalte mediakanaler.
Kampanjeinnhold til inspirasjon og deling
Materiellet som er utviklet, kan tas i bruk av Naturvernforbundets lokal- og fylkeslag uten videre avtale. Om andre er interesserte; ta kontakt med ags@naturvernforbundet.no.
Teaserfilmer som kan deles i sosiale medier, for å lokke trafikk til Tavarepadetduhar.no eller andre nettsider.
Selve filmene finner du på vår YouTube-kanal.
Teaser-filmer (reklame for filmen)
Bildeserie/story til sosial medier:
Lenker til saker på Naturvernforbundet.no:
Bruk gjerne beskrivelsen som følgetekst om du deler saken.
-
Shopping som underholdning Lav pris for lommeboka, høy pris for naturen. Å kjøpe ting vi ikke trenger som underholdning øker overforbruket og presset på natur og klima. Tar vi bedre vare på de tingene vi allerede har skaffet oss, tar vi også bedre vare på naturen.
-
Reparer og bli glad! Du har kanskje noen saker liggende, som burde blitt reparert, du har bare ikke kommet så langt! Hva med å bruke siste del av november til å få fikset tingene? Om du tar med til reparatør eller fikser selv, den gode følelsen etterpå er like god.
-
Må vi slutte med gaver for å bli miljøvennlige? Overforbruket må ned, samtidig er gaver viktige symboler. Her finner du tips til gaver som som ikke leder til store natur- og klimaødeleggelser, men som kan gi gode klemmer tilbake!
-
Ga reparatørbok til hele Stortinget Politikerne setter rammebetingelsene. Vi tok turen til Stortinget for å gi politikere fra alle partier inspirasjon til hvordan de kan legge til rette for reparatørene.
Lenker til relevante artikler fra andre:
-
Kan vi bli lykkelige uten å ødelegge planetens med økt forbruk? Mer forbruk betyr ikke mer lykke. Famile og helse er langt viktige for nordmenn enn økt inntekt. Ensidig økonomisk vekst ødelegger natur og miljø, uten at vi blir mer lykkelig. Tar vi bedre vare på det vi har, får vi det bedre.
-
Reparatørene trenger nødhjelp Reparatørene er "det grønne skiftets utryddingstruede helter" som trenger at de får vilkår de kan leve under. Momsfritak, tilgang til reservedeler og be… vil bedre forholdene. Men, mest av alt – vi må bruke dem!
-
Er skoene til Ecco designet for å knekke etter fem år? Mer forbruk betyr ikke mer lykke. Famile og helse er langt viktige for nordmenn enn økt inntekt. Ensidig økonomisk vekst ødelegger natur og miljø, uten at vi blir mer lykkelig. Tar vi bedre vare på det vi har, får vi det bedre.
-
Når møblene får en ny sjanse Klima og miljø skal vektes 30 % ved vurdering av tilbud til det offentlige. Møbler er en av produktkategoriene hvor gjenbruk er mulig, bare viljen er til stede. Haugesund kommune leder an – her får ingen kjøpe nytt uten å ha sjekket om det finnes fra før.