Reparasjonskampanje

Ombruksuka er opprettet som en motvekt mot handelens «Black Friday». I høst setter vi søkelyset på ombruk og reparasjon.

Getty Images/iStockphoto
Getty Images/iStockphoto

Utvannet konsept

«Black Friday» fikk sitt navn fordi fredag etter Thanksgiving er en av de få «inneklemt»-dagene hvor amerikanerne faktisk tar fri. Juleshoppingen startet ofte og butikkene kunne melde om svarte tall – i motsetning til røde tall (underskudd).

I Norge er har konseptet fått stor kritikk samtidig som fredagen har utvidet seg til en uke, ja opptil hele måneden november. Etter Black Friday, pushes «Cyber Monday» hvor elektronikk står i sentrum. Ikke alle forretningsdrivende ønsker å være med på å pushe produkter folk egentlig ikke vil ha, men prøver å ta tilbake førjulskosen.

Slett ikke alle Black Friday-tilbud er så gode som de kan virke. I 2023 sendte Forbrukertilsynet ut brev til næringsdrivende som ikke oppga tilbudene på riktig måte. Feilene var blant annet manglende før-priser, ikke reelle før-priser og manglende skille mellom salgsvarer og varer til ordinær pris.

Forfatter Marte Ulltveit-Moe innleder om reparatørenes vilkår i Norge under et arrangement i Bergen.
Forfatter Marte Ulltveit-Moe innleder om reparatørenes vilkår i Norge under et arrangement i Bergen. Her kommer ett av flere innlegg og spørsmål fra salen.

Alternativ kampanje

I høst har flere av våre lokal- og fylkeslag arrangert ulike typer reparasjons-arrangement. Både opplæring i reparasjoner vi kan gjøre selv og informasjon om hvilke politiske tiltak som må på plass for at flere skal reparere, har stått på agendaen.

I uka fra 25. november til 30. november har Naturvernforbundet en kampanje som fremmer reparasjon framfor nykjøp. Både eget nettsted, Facebookside og nyhetsbrev tas i bruk. Vi vil også annonsere noen av budskapene gjennom betalte mediakanaler.

Det snakkes ofte om reparatørenes viktige rolle i en sirkulær økonomi. Naturvernforbundet Hordaland inviterte reparatør Hans Marius Andersen fra reparatørbedriften Elektrotec til å selv fortelle om rammevilkår og utfordringer. Denne bedriften kan, gjennom samarbeid med flere, tilby bruktkjøp med garanti.

Kampanjeinnhold til inspirasjon og deling

Materiellet som er utviklet, kan tas i bruk av Naturvernforbundets lokal- og fylkeslag uten videre avtale. Om andre er interesserte; ta kontakt med ags@naturvernforbundet.no.

Teaserfilmer som kan deles i sosiale medier, for å lokke trafikk til Tavarepadetduhar.no eller andre nettsider.
Selve filmene finner du på vår YouTube-kanal.

Teaser-filmer (reklame for filmen)

Bildeserie/story til sosial medier:

Lenker til saker på Naturvernforbundet.no:
Bruk gjerne beskrivelsen som følgetekst om du deler saken.

Lenker til relevante artikler fra andre: