Må vi slutte med gaver for å være miljøvennlige?

Om vi nekter å være med på kjøpekjøret på Black Friday og Black Week, må vi også gi opp tradisjonen med julegaver til kjente og kjære? Heldigvis ikke!

Julepakker med takkelapp og fargeriḱ, hyssingsurret falske i lyset fra en lyslenkeRahul Pandit/ Pexels.com

– Hjemmelagde gaver, gjerne noe mottakeren selv har hatt og som du har gitt en kjærlig hånd, er bedre enn noe fra butikken. Foto: Rahul Pandit/ Pexels.com

Uka opp mot Black Friday 24. november samler mange miljøengasjerte forbrukere seg om alternativer til kjøpefest – gjennom ombruks- og gjenbruks-arrangementer rundt om i hele landet. Mange ønsker alternativer til jula som en kjøpemaraton, men å finne alternativene er ikke alltid så enkelt.

Forbruk belaster

Til tross for mål og ambisjoner om klima og naturtap, fosser forbruksveksten videre. Forbruket vi har i dag, tar livet av tre ganger så mange arter som for 20 år siden. Naturvernforbundet ønsker å se løsninger og veier videre mot et mer bærekraftig samfunn.

Det skal ikke være opp til den enkeltes moral og lommebok om vi skal lykkes med «det grønne skiftet». Naturvernforbundet jobber for at for å endre smått og stort, fra å presse politikere i de store sakene til å gi vanlige folk praktiske hverdagstips. Vi må bevege oss fra en «bruk og kast-økonomi» til en reell sirkulær økonomi. Det innebærer å ta vare på ressurser og materialer, at det må bli dyrere å forbruke dem samt å legge større ansvar på produsenter slik at mindre bærekraftige produkter betyr høyere avgifter. Det må også bli lettere å reparere ting med bedre tilgang på reservedeler og momsfritak på reparasjoner.

Tenk nytt om brukt

Gaver har en stor symbolsk betydning. De er en måte å vise tilhørighet, takknemlighet og vennskap på. Men trenger vi å kjøpe nytt? Nei, det holder å tenke nytt!

Gi bort noe mottakeren allerede har: Det kan høres rart ut, men tenk etter: Ville du ikke bli ekstra glad om noen ga deg noe du allerede eier, men ikke bruker? En klokke eller et smykke som trengte reparasjon. Eller et kjært møbel som har fått ny farge eller nytt trekk. Kanskje har du liggende kort, bilder, trykk eller malerier som plutselig står i ramme og kan få plass på veggen de fortjener?

Hjemmelagde gaver, gjerne noe mottakeren selv har hatt og som du har gitt en kjærlig hånd, er bedre enn noe fra butikken. Foto: Rahul Pandit/ Pexels.com
Gammel kjærlighet kan få nytt liv. Kanskje vet du om noe vennen din en gang hadde, men som trenger å bli reparert. Bedre enn noe du kan finne i butikken. Ill-foto: Kristina Paukshtite/ Pexels.com

En annen ide kan være at du gir bort noe DU allerede har: En gave trenger ikke være nyinnkjøpt. Både klær- og interiørmoter går i bølger. Noe bestemor eller tante har stående på loft eller kjeller, kan være akkurat det en niese eller nevø søker etter på Finn.no. Skriv ønskeliste og del den!

Har du leseglade venner, kan dere avtale at gode bøker er gode gaver, selv om de er lest før. En planteglad venn blir like glad for en avlegger som en nykjøpt plante. Mange har blomsterkrukker i fleng, men har du ikke selv, så stikk innom en bruktbutikk.

Tenk stort – eller smått

Gi en opplevelse: En opplevelse er gjerne noe både giver og mottaker kan oppleve sammen, noe som skaper gode minner. Slike gaver gleder ofte lenge – først når den pakkes opp, så mens man gleder seg til det skal skje, og til slutt selve opplevelsen og minnene. Det trenger ikke være spektakulært. Å gi av din tid, er en gave i seg selv. En tur med bål eller overnatting i naturen, et personlig «slik syr/bygger/fikser vi» noe. En teatertur eller konsert. Avtal med venner og familie å gjøre noe sammen i stedet for å gi materielle gaver.

Gi noe du har laget: Noen baker, andre strikker, tegner, plukker bær eller frukt eller har andre interesser. Et nybakt julebrød, hermetiserte plommer, selvplukkede multer, raggsokker til kalde kvelder – alternativene er mange, gjør det du kan. Verdien av slike gaver overgår kjøpsverdien mange ganger.

Tradisjoner er gjenbruk. Om att og om att – det er jo egentlig bare du selv som husker hvilken kjole du hadde på deg i fjor. Vi sliter sjelden ut juleduker og juleputer. Ikke la deg frist av «årets» julefarge, rødt er rødt!

Én ting til?

For å oppnå et bærekraftig samfunn, trenger vi både ny politikk og endret atferd. I en tid der forbruket stadig øker, kan det være nyttig å stoppe opp og spørre oss selv: Trenger jeg egentlig én ting til?

Er vi mer bevisste på gavene vi gir, finner vi innovative og bærekraftige alternativer til den tradisjonelle kjøpefesten.

La oss bruke denne tiden til å reflektere over våre forbrukervaner og finne måter å være miljøvennlige på uten å gi slipp på gleden ved å gi gaver. Mine hjemmebakte, rosinfylte julebrød, levert varme på døra, har gitt varmere takk enn de fleste kjøpte gaver. Hva er ditt alternativ?