Gyri og Arild vil bli oljefri

Gyri Solumsmoen og Arild Solli har kjøpt et hus med gamle vinduer og oljefyr. Nå får de hjelp av energirådgiver Dag Arne Høystad i Naturvernforbundet til å bli oljefri.

Gyri og Arild er som huskjøpere flest. De ønsker å pusse opp, og de vil gjerne finne gode energiløsninger, slik at de både sparer miljøet og lommeboka. Men hva skal de gjøre? Skal de satse på varmepumpe, pelletsovn, vedovn, eller skal de beholde oljefyren, som har holdt huset godt og varmt i 40 år?

Viktige valg
For den som skal orientere seg i jungelen av oppvarmingsløsninger gjelder det å holde tunga rett i munnen, for det finnes mange alternativer på markedet. Spør du dem som skal selge, tales det like varmt for det meste. I tillegg er det viktige valg du tar, valg du og huset skal leve med i mange tiår.

Asker kommune har kommet innbyggerne sine til unnsetning. Alle som ønsker det får gratis energirådgivning og hjemmebesøk av energikonsulent Dag Arne Høystad. Natur & miljø var med da han besøkte Gyri og Arild.

– For oss har det vært viktig å gjøre gode valg fra starten, men vi visste ikke helt hva vi skulle satse på, forteller de to.

Bytter vinduer og isolerer loft
Huset er fra 1971 og er utstyrt med den tidens isolasjon, vinduer og oppvarming. Fra oljefyren i sokkeletasjen går det rør, som forgrenser seg til radiatorer i alle rom. Vinduene er to lags vippevinduer, av den sorten man hadde før de såkalte husmorsvinduene kom.

Etter et møte med energikonsulent Høystad på kommunehuset, fikk prosjektet en retning. De har installert balansert varmegjenvinning, slik at inneluften byttes ut samtidig som varmen sendes i retur. Noen av de gamle vippevinduene er også erstattet med trelags energiglass. Nå skal flere vinduer byttes ut, og de skal etterisolere loftet. Deretter gjenstår det store valget. Hva gjør de med oljefyren?

Erstatter 3000 liter olje
– Vi har sett på en luft til vann-varmepumpe og fått et tilbud på 130 000 kroner. Den skal ifølge forhandleren kunne kutte oppvarmingskostnadene med 15 000 kroner i året, forteller Arild.

Varmepumpen henter energi fra luften ute og varmer opp vann som transporteres rundt i huset. De gamle radiatorene kan fortsatt brukes, og Arild og Gyri har også planer om la varmepumpen forsyne gulvet i gangen nede med vannbåren varme. Systemet vil erstatte forbruk av cirka 3000 liter fyringsolje, noe som tilsvarer 28 500 kilowattimer strøm og nesten 8000 kilo CO2.

Lager energiplan
Høystad er ikke i tvil om hva han vil anbefale.

– Isolering av loftet og vinduene er det viktigste. Hvis de i tillegg bytter ut oljefyren med en varmepumpe, får de en veldig god løsning, sier han.

Etter besøket skal Høystad lage en energiplan, hvor han setter opp de aktuelle tiltakene, hvilken effekt de har og hvilke besparelser de vil gi.

– Vi kommer nok til å satse på varmepumpen, sier Gyri og Arild etter besøket fra energikonsulenten.

Kulden ga travle dager
Høystad, som også jobber i Norges Naturvernforbund, har travle dager. Vinterens kulde og høye strømpriser har aktualisert energieffektivisering, og det er mange som ønsker råd fra Høystad.

– Selv driver jeg ut fra miljøhensyn, men det er ikke bare det som er motivasjonen hos de som tar kontakt. De fleste investerer i energieffektivisering for å spare penger og for å få bedre komfort, forteller Høystad.

Han forklarer at det hovedsakelig er to veier en kan gå. Enten satser du på så god isolasjon at oppvarmingsbehovet reduseres til et minimum, eller så kjøper du en effektiv og miljøvennlig oppvarmingsløsning, kombinert med en enklere isolering.

– Hvis du vil være ekstra miljøvennlig kan du gjøre begge deler, men da sparer du ikke penger, sier Høystad.

10-15 gasskraftverk
Høystad forteller at potensialet i energieffektivisering i bygg er enormt.

– Hvis du etterisolerer loftet, sparer du strøm nok til å kjøre elbil ett år, sier Høystad.

– Hvis alle gjør som Gyri og Arild i eksisterende bygg, samtidig som det innføres høyere krav til nye bygg, kan vi frigjøre 40 terawatt strøm. Det tilsvarer hele Danmarks energiforbruk, eller ti-femten gasskraftverk, sier Høystad.

Asker har eget klimapanel
Asker kommune har tatt mål av seg å redusere energiforbruket og klimagassutslippet i kommunen med 20 prosent innen 2020. Kommunen har et eget klimapanel, som tok initiativ til prosjektet med energirådgivningen. Høystad fikk jobben fordi Naturvernforbundet vant anbudskonkurransen.

Med Gyri og Arilds innsats er kommunen et lite skritt nærmere.