Nedre Timenes er verna

Regjeringen har i statsråd opprettet et naturreservat på Nedre Timenes i Kristiansand. Vernet er etterlengtet, og ønskes jublende velkommen av naturvernere i Kristiansand.

Lars Verket

– Årets julegave til byen! stråler lokallagsleder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet i Kristiansand.

– Dette betyr at grunneierne på Nedre Timenes har fått gjennomslag for skogen her aldri skal bli til parkeringsplasser, kjøpesenter eller byggefelt. På Nedre Timenes skal sommerfuglene flagre og hakkespettene få hakke i fred, sier en glad lokallagsleder.

Nedre Timenes naturreservat er 1652 mål, og 1503 mål av dette er produktiv skog. Området ligger nord for terskelfjorden Drangsvannene, og har nesten to kilometer strandlinje med fine forhold for padlere.

Området har rikt biologisk mangfold og er av nasjonal verneverdi. Mer enn 1.180 ulike sommerfuglarter er registrert på Nedre Timenes.

– Mange kristiansandere har brukt Nedre Timenes til familietur, speidertur, joggetur, padletur eller studietur. Nå har vi sikret at framtidige generasjoner også kan ha glede av dette flotte naturområdet, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet.

For mer informasjon, kontakt lokallagsleder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe på telefon 97 59 59 67

Pressemelding fra Miljøverndepartementet om vern av 23 nye skogområder inkludert Nedre Timenes kan leses her

Fedrelandsvennens oppslag om det nye naturreservatet ligger her