Gallis i eventyrland

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

— Jeg fant en hemmelig dør

I 2011 flyttet Helene tilbake til Oslo etter mange år i utlandet. Etter å ha deltatt i et sterkt aktivistmiljø der handling stod i fokus, ble hun frustrert over hvor lite som skjedde her hjemme. Det var for mye snakk.

Så en dag «snublet» Helene borti «Green Drinks», en månedlig møteplass for miljøinteresserte.

— Der ble jeg kjent med en slags grønn underverden i Oslo.  Det var litt som i Alice i eventyrland. Jeg fant en hemmelig dør og bak den var det masse kult. Mange av de grønne initiativene i Oslo kan spores tilbake til denne møteplassen.

Møteplasser og grønne lunger

— Jeg føler at det er et element som mangler i diskusjonene våre om bærekraftig byliv. Vi snakker veldig mye om kollektivtransport og energieffektive bygg. Vi snakker alt for lite om hva som skal til for at vi skal ha det bra når vi bor tett og trangt. Jeg tror vi trenger møteplasser og grønne lunger. Hvis vi samtidig kan dyrke mat, tilrettelegge for pollinerende insekter og bli bevisst hvor maten kommer fra, slår vi mange fluer i ett smekk.

— Vi har mistet arven

Helene er opptatt av å dele kunnskap med folk som vil prøve å dyrke selv. Dette gjør Nabolagshager ved å holde alt fra nybegynnerkurs til mer avanserte spesialkurs. På kursene ser hun at vi nordmenn har mistet en del av kulturarven.

—  Dyrking er egentlig veldig logisk. Dette har folk holdt på med i 10 000 år uten noen form for mastergrad eller intensivkurs i noe som helst. Men vi har så mye kunnskap om andre ting at den logikken har druknet litt i alt mulig annet. Vi møter veldig mange som ikke har noen erfaring med dyrking og den eneste knaggen de har å henge kunnskapen på er minner om karsedyrking i eggekartong i barnehagen. Det er ikke vår generasjons feil, men våre foreldre og besteforeldre som ikke har brakt tradisjonene videre

Alle kan gjøre noe

Helene har også jobbet med miljø i FN-systemet, men det var ikke der hun fant meningen med livet.

— Jeg har veldig tro på at alle må finne sitt sted i systemet der de kan gjøre størst mulig forskjell. Lille meg i det store FN-systemet klarte ikke det. Der druknet jeg bare i å skrive rapporter som omtrent ingen leste. Det ble etterhvert tydelig for meg at det ikke var der jeg personlig kunne gjøre størst forskjell. Her i Nabolagshager kan jeg derimot påvirke ganske mange ganske mye.

Helenes 3 tips for å dyrke byen

1. Oppsøk kunnskapen, ikke bare på nett, men lær fra folk med erfaring fra norsk klima og norsk natur. Snakk med noen som kan noe. Kjempebra påskudd for å snakke med bestemor. Gå på kurs eller lån bøker om dyrking på biblioteket.

2. Husker du fotosyntesen? Planter trenger lys – masse av det. Varme er også viktig – de fleste planter må holdes inne til etter 17. mai eller så lenge det er risiko for nattefrost. Og ikke minst vann. Uten drikke duger planten ikke.

3. Jo større potte, jo større sjanse er det for at planten din trives! Små potter trenger oftere vanning og tørker fort ut. Og husk at den må ha drenering – hull i bunnen – så plantene ikke drukner når du vanner dem.

Ønsker du å lese flere tips eller historier om hvordan du kan bidra til det grønne skiftet? Da kan du gå inn på naturvernforbundet.no/mittgronneskifte eller bestille boken Folkets klimadugnad