– Listhaug truer biologisk mangfold

Naturvernforbundet er sjokkert over at Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug nå åpner for å subsidiere rasering av våre siste villmarkspregede skogområder med stort biologisk mangfold, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Regjeringen vil forenkle forskriftene om bygging og vedlikehold av skogsbilveier, og Naturvernforbundet frykter at dette vil ødelegge Norges siste områder med villmarkspreg.

– Dette er miljøfiendtlig politikk av verste sort. Forskning viser at dette er biologisk svært viktige områder. Å åpne disse områdene for veibygging og hogst, til og med gjennom statlige subsidier, er direkte skandaløst, sier Håpnes.

– Styrer mot biologisk utarming
Han mener Listhaug styrer mot biologisk utarming i skogen, og at hun og Landbruks- og matdepartementet helt ser bort fra skogøkologers konklusjoner om at det er svært viktig biologisk mangfold i INON-områder (les mer om INON-områder her).

– Arealene har også stor verdi fordi de er de siste, noenlunde sammenhengene skogarealene med gammelskog, som er særdeles verdifulle for arealkrevende arter fordi de ikke er oppsplittet av veier og hogstflater slik resten av skogarealet er. Halvparten av alle rødlisteartene har skogen som leveområde, og skogbruket er hovedtrusselen mot disse artene. Økt press på – og ødeleggelse av – vår mest verdifulle skognatur er selvfølgelig ikke løsningen på disse problemene, men det ser det ikke ut som Listhaug forstår, sier Håpnes.

Gjør skogbruket mindre bærekraftig
Naturvernforbundet mener at å tillate og subsidiere skogsbilveibygging i villmarkspregede områder gjør skogbruket enda mindre bærekraftig. Flere Stortingsmeldinger har pekt på at inngrepsfri natur skal søkes bevart fordi de har stor verdi for friluftsliv og biologisk mangfold (St.Meld. nr. 21 (2004–2005) og St. Meld.nr. 26 (2006-2007)). Å gi tilskudd til å åpne opp for bygging på slike marginale arealer er en politikk som ikke bare øker presset på biologisk mangfold, men også ødelegger for nasjonale miljømål. Mer veibygging og økt hogst i disse områdene vil trolig bidra til at flere arter kommer inn på rødlistene. Listhaugs forskrift bidrar til å sabotere det internasjonale 2020-målet om å stanse tapet av biologisk mangfold, sier Håpnes.