Dødelig dieseljuks

Volkswagen ble høsten 2015 tatt i å jukse med avgassmålinger fra sine dieselbiler. De er ikke de eneste bilene som slipper ut langt mer enn de lover.

Frank Behrens

I Norge er det solgt 147 139 biler med Volkswagens fiffige system som gjenkjenner når bilen testes, og sørger for ekstra rensing av avgassene under testsyklusen. Men ved vanlig kjøring går utslippene i været. Dieseljukset kan ifølge Naturvernforbundets medlemsblad Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Manipulasjon
«Dieselgate», har den blitt kalt. Forurensningsskandalen som viser at bilprodusenter, med vitende og vilje, har gått inn for å manipulere testresultater så det skal virke som om deres dieselbiler er langt renere enn de virkelig er. Myndighetene har visst at lokale utslipp fra dieselbiler er helseskadelige, men har trodd at utslippene har vært mange ganger lavere enn det de faktisk er. Og hvem er skadelidende? Alle som puster. Det europeiske miljøbyrået har tidligere estimert at hele 458 000 europeere årlig dør tidligere som følge av luftforurensning. Anslagsvis 1500 av disse er i Norge. De som allerede er syke eller svekket rammes hardest.

Nye biler: VW best, forurenset bare dobbelt så mye som kravet
Forsiktige beregninger viser at Volkswagens utslippsjuks har ført til utslipp av 4000 tonn mer NOx enn hvis EUs grenseverdier hadde blitt fulgt. Men Volkswagen er ikke den eneste bilprodusenten med biler som forurenser langt mer enn de europeiske kravene. Den Brüssel-baserte organisasjonen Transport and Environment har i en årrekke arbeidet for å skjerpe kravene til biler i Europa. De har analysert testdata på utslipp av NOx (NO/NO2) fra 230 biler med Euro 6-godkjenning, de strengeste kravene som finnes i dag. Da kom Volkswagen best ut av alle: de forurenset kun dobbelt så mye som grenseverdien. Fiat/Suzuki slapp ut hele 15 ganger mer av de helsefarlige stoffene enn det som skal være maksimumsverdien.

Tabellen viser hvor mange ganger mer NOx enn grenseverdien forskjellige bilmerkers nye biler (Euro 6-standard) slipper ut.
Kilde: Transport & Environment

– Lukker øynene for å beskytte industrien
– Den virkelige skandalen med Dieselgate i Europa er at nasjonale myndigheter lukker øynene for testjukset, for å beskytte sin egen nasjonale bilindustri. Dette dreper titusener av mennesker årlig. Vi trenger ei europeisk vaktbikkje som kan hindre EU-land i å beskytte sin bilindustri, og sikre at markedet for biler dekker interessene til alle mennesker, sier Greg Archer i Transport & Environment.

Les mer om Volkswagen-jukset på Wikipedia (engelsk)

Les artikkel fra Natur & miljø