Både bedre og dårligere togtilbud

Fra 9. desember legger NSB om togrutene på de fleste strekningene. – Dette innebærer flere avganger og et bedre togtilbud for de fleste i Oslo-området, noe som er svært gledelig, understreker Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Bivirkningene av flere avganger i storbyområdene er at langdistansetog blir nedprioritert og får lengre kjøretid. Dette har vi sett tendenser til over flere år, også dels fordi NSB har valgt å legge inn større slakk i rutetabellen for å dempe omfanget av forsinkelser. Flere godstog som også må prioriteres, har også bidratt i den retningen. Fra 9. desember øker reisetidene ytterligere både på Bergensbanen og Sørlandsbanen.

– Dette viser oss tydelig at jernbanenettet har vært forsømt over flere tiår. Flere tog, som også kommer og går etter ruteplanen, krever økt kapasitet og et ellers godt vedlikeholdt og moderne banenett, understreker Haltbrekken. Naturvernforbundet har tidligere laget ei spilleliste med togsanger til samferselsminister Marit Arnstad for å få minsteren til å satse mer på toget. Her kan du lese mer om den saken, eller høre på togsangene her.

Utfordringene øker i takt med at vær og klima blir våtere og villere.

– Vi kommer ikke utenom store investeringer i jernbanenettet i åra vi har foran oss. På Østlandet og inn mot Stavanger, Bergen og Trondheim trengs det dobbeltspor, og dette må på plass i kommende tiårsperiode. Disse vil også gi et kraftig løft for både person- og godstog mellom landsdelene.

Utfordringene viser også tydelig at nye dobbeltspor etter hvert må trekkes videre i retning Stavanger, Bergen og Trondheim. – Lengre reisetider, som vi nå ser, er et godt bevis på at dagens baner ikke er i stand til å møte morgendagens utfordringer. Det er viktig at videre utredning av høyhastighetsbaner gjennom såkalte konseptvalgutredninger settes i gang snarest, påpeker Haltbrekken.

Det er likevel synd at NSB og Jernbaneverket nå må ty til ytterligere reisetidsforlengelser for passasjerene på langdistansetog. Jernbanens klimafortrinn er nemlig særlig stort når toget kan komme som erstatning for flytrafikk.

– Vi oppfordrer dem til å sette seg sammen og vurdere hvilke mindre ting som kan gjøres på kort sikt, som kan gi noe raskere tog mellom de største byene og flere avganger. Dette kan dreie seg om f.eks. noen flere kryssingsspor, plattformutbedringer eller andre mindre grep som kan gi et bedre togtilbud for folk og gods de nærmeste åra. Vi ser fram til at togtilbudet på Sørlandsbanen utvides til avganger hver annen time, som NSB har signalisert at skal komme mot slutten av 2013, avslutter Lars Haltbrekken.