Uforsvarlig lisenskvote for bjørn

Rovdyrnemndene og Direktoratet for naturforvaltning har vedtatt en lisenskvote på hele 27 bjørner, som skal kunne skytes på lisensjakt i perioden 21. august til 15. oktober. Uforsvarlig høyt, mener Naturvernforbundet som har klaget på avgjørelsen.

Bjørnehi med grønne trær i bakgrunnen

Les klagen her:

Klage fra Naturvernforbundet om lisenskvote på bjørn

– Totalt kan vi risikere å drepe 40 bjørner i Norge i 2011 om lisenskvotene fylles, sier fagleder i Naturvernforbundet Arnodd Håpnes.

Bestanden allerede under målet
Hittil i år er 13 bjørner er drept i Norge. En ble tatt av toget, de 12 andre ble skutt fordi de har tatt sau.

I 2010 var 166 bjørner registrert innom landet. Mange av disse har trolig hoved-leveområde i våre naboland.

– Vi ligger langt under det politisk vedtatte bestandsmålet fra rovdyrforliket i juni 2011. Derfor må bestanden nå bygges opp, ikke skytes ned, sier Håpnes.

Han minner om at rovviltforliket uttrykker en felles linje fra alle partier på Stortinget om at Norge skal ha en bærekraftig bjørnestamme.

– Denne stammen skal være mer enn dobbelt så stor som den vi har i Norge i dag. Forvaltningen må først og fremst sikre etableringen av en slik bjørnebestand, noe dette vedtaket etter vår mening ikke ivaretar – snarere tvert om, forklarer Håpnes.

Kan være lovstridig
Bjørn i Norge er kategorisert som sterkt truet (EN) på Rødlista over truede arter. Naturvernforbundet mener den fastsatte kvoten rent faglig sett er uforsvarlig høyt og derfor ikke i tråd med Norges ansvar for forvaltning og bevaring av truede arter.

– Vi mener vedtaket er gjort i strid med deler av Naturmangoldloven, og særlig §§ 4-10. Vedtak om å skyte ned bestanden, i verste fall med hele 40 dyr totalt i år, er i strid med §5 som sier at Norge skal sikre alle arter en langsiktig overlevelse i norsk natur.

Naturvernforbundet mener også vedtaket kan være i strid med § 9, føre var-prinsippet og §§ 4 og 10 om å sikre økosystemfunksjoner og ha en faglig økosystemtilnærmingen og vurdering av samlet belastning.

– Forskerne i det skandinaviske bjørneprosjektet har sagt at bestandsmålet kanskje kan nåes i løpet av 7-8 år, forutsatt at færrest mulig bjørner blir skutt. Denne kunnskapen er ikke vurdert eller tillagt vekt når lisenskvotene nå er fastsatt, og det mener vi er faglig uforsvarlig, avslutter Håpnes.